Store skridt i ny PtX-aftale – men der skal mere til

Med PtX-aftalen er Danmark nu tættere på målet om at kunne producere den nødvendige grønne brændstof, som kan bruges til skibsmotorer, lastbiler, fly og i industrien, så vi kan nå det langsigtede mål om klimaneutralitet. Og opnå uafhængighed af russisk gas.

- Et bredt flertal i Folketinget har taget endnu et stort og vigtigt skridt mod Danmark som PtX-nation. Det er der grund til at rose, for både pensionsselskaber og andre virksomheder er i fuld sving. PtX er den miljørigtige vej – ikke mindst for at gå for at få grønne brændstoffer på plads til CO2-tunge udledere som lastbiler, skibe, fly, siger Tom Vile Jensen, underdirektør i F&P

Særligt i lyset af krigen i Ukraine er det ikke givet, at ambitionsniveauet om at opbygge en elektrolysekapacitet på op mod 6 GW og en samlet prioritering fra regeringens side på 3 mia. kr. siden 2019 er tilstrækkeligt. Dansk Energi vurderer, at der er investeringsbehov på 25 – 35 mia. kr. Det tager tid at få lovgivning og regulering på plads og herefter at rejse finansiering inden selve arbejdet med de grønne anlæg og infrastrukturen kan gå i gang. Det er afgørende, at der kommer større klar-hed om investeringsbehovet i form af en langsigtet strategi og en egentlig investeringsplan for at undgå flaskehalse og forsinkelser, da udbre-delsen af PtX vil kræve meget store investeringer i anlæg og ny infrastruktur.

- Nu handler det om, at få det offentlige og det private til at arbejde sammen på at få udviklet PtX i Danmark. Her kan blive brug for endnu stærkere incitamenter og klarhed for virksomheder og investorer til at gå ind i PtX. Vi står over for at skulle investere 25-35 mia. kr., og med 3 mia. fra det offentlige skal de øvrige milliarder findes andre steder, siger Tom Vile Jensen.

Danmark har gode forudsætninger for at opbygge en industri, der kan producere fremtidens grønne brændstoffer. F&P ønsker derfor en tilgang, der er så ambitiøs, som muligt.

Danmark skal være et foregangs-land og udnytte vores store potentiale inden for udvikling af grønne brændstoffer

- EU-kommissionen peger i sit forslag fra sidste uge på PtX og brint som helt afgørende for, at EU og DK opnår uafhængighed af import af gas fra Rusland. I det lys kan det meget vel tænkes, at vi i Danmark skal sætte ambitionsniveauet højere end fx. 6 GW-produktion via PtX, slutter Tom Vile Jensen

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring17.5.2022 13:57:37 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvilken forsikring der dækker, hvis en legekammerat er på besøg og kommer til skade på trampolinen? Hvordan indboforsikringen dækker, hvis man har brug for genhusning? Og om man skal betale selvrisiko, hvis man påkører et rådyr?