Store prisforskelle: Her kan kloge bilejere spare en mindre formue

Når danske bilejere sender bilen på værksted, sker det ofte i blinde, hvor de ikke aner, hvad der er galt, og hvad der skal laves. Og vigtigst af alt glemmer de at spørge ind til reparationen - og derfor ender det ofte med at koste mere, end det burde.
Når bilen begynder at udsende mærkværdige lyde eller helt nægter at starte, bliver ærgrelsen ofte erstattet med et mindre chok, når prisen for reparationen bliver præsenteret af mekanikeren.

Men fordi vi ofte indleverer vores bil til reparation uden nogen form indsigt i hverken fejlens omfang eller planen for reparation, så ender mange med at betale unødvendigt meget for at få gjort bilen køreklar igen.

For mange gange er mekanikerens løsning hverken den bedste for hverken bilen eller miljøet.

Det fortæller Troels Meier, der er direktør i Autoparts24.

Stor miljøgevinst

- Ved mange reparationer af især lidt ældre biler, er der rigtig mange penge at spare ved at bede mekanikeren om at bruge brugte reservedele i stedet for fabriksnye. Ofte ser vi, at man kan få en besparelse på mere end halvdelen af prisen på en ny del, siger han og peger i samme ombæring på den store miljøgevinst, der følger med ved at bruge brugte reservedele i stedet for fabriksnye.

Og netop det at brugte reservedele både er godt for den enkelte bilejers økonomi og miljøet har også kunne aflæses i de senere års vækst i markedet, men indtil videre har det især været drevet af forsikringsselskabers øgede fokus på den grønne omstilling og de globale forsyningsproblemer, der har gjort det svært at skaffe nye reservedele.

Men i fremtiden bør bevidstheden om fordelene ved at benytte brugte reservdele også indfinde sig hos den enkelte forbruger, når de leverer bilen til værksted, siger Troels Meier fra Autoparts24.

- Mange bilejere har nok et lidt forældet syn på brugte reservedele, men de dele, der bliver tilbudt i dag er både kvalitetskontrolleret og fuldt ud sikre at bruge, og så er det ofte hurtigere for mekanikeren at få dem leveret, end fabriksnye, hvor der mange gange er en del ventetid, siger han.

Information om Autoparts24 ApS

Tomsgårdsvej 19