Store forskelle på investeringer i veje og bygninger i Sydjylland

Der er stor forskel på, hvor mange penge de sydjyske kommuner bruger på at renovere slidte plejehjem, reparere huller i vejene eller bygge nye skoler. Vejen er med 1.870 kr. i gennemsnit pr. indbygger blandt de kommuner i hele landet, som investerer mindst i byggeri og anlæg, mens Fredericia med investeringer på 5.170 kr. ligger en del højere end landsgennemsnittet.

Flere af de sydjyske kommuner bruger mellem 2.100 og 2.800 kr. pr. indbygger på at bygge og vedligeholde bygninger og veje. Det gælder Aabenraa, Tønder, Haderslev og Kolding. I Sønderborg , Vejle og Billund investerer kommunerne for mellem ca. 4.400 og 4.700 kr. pr. indbygger.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Industri over kommunernes bygge- og anlægsinvesteringer i 2021.

Analysen siger ikke noget om, hvor stort et renoveringsbehov de sydjyske kommuner står overfor. Alligevel springer de store forskelle mellem kommunerne i øjnene på Michael Mathiesen, formand for DI Byggeri Sydjylland. Han mener, at alle kommuner bør sætte lidt ekstra fart på investeringerne i energioptimering set i lyst af den aktuelle situation.

- Energipriserne er på himmelflugt, og derfor er der en god business case på det lange sigte i at mindske energispildet i de offentlige bygninger i alt fra rådhuse til børnehaver. Samtidig kan disse investeringer bidrage til den grønne omstilling i det offentlige.

De 11 sydjyske kommuner har i gennemsnit brugt 3.410 kr. pr. indbygger på bygge- og anlægsinvesteringer, hvilket er knap 200 kr. mere end landsgennemsnittet. Og det glæder Michael Mathiesen.

- Det er glædeligt for borgerne i Sydjylland, at kommunerne investerer i gode institutioner og trafikforhold, og det er samtidig positivt for vækst og beskæftigelse i områdets bygge- og anlægsvirksomheder.  Jeg mener, at det er en helt rigtig økonomisk prioritering, som også på langt sigt kan spare kommunerne for større reparationer, siger Michael Mathiesen.

Formand for DI Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen, telefon 22 49 65 60
Regional konsulent for DI Byggeri Sydjylland Peter H. Wagner, telefon 25 66 63 09