Store forskelle på investeringer i veje og bygninger i Østjylland

Der er stor forskel på, hvor mange penge de østjyske kommuner bruger på at bygge nye skoler, reparere huller i vejene eller renovere slidte plejehjem. Randers er med 1.560 kr. i gennemsnit pr. indbygger blandt de kommuner i hele landet, som investerer mindst i byggeri og anlæg, mens Horsens med investeringer på 3.880 kr. ligger en del højere end landsgennemsnittet.

I Hedensted og Skanderborg ligger tallet på ca. 1.900 kr., mens kommunerne i Syddjurs, Norddjurs, Favrskov og Odder bruger mellem 2.100 og 2.800 kr. pr. indbygger på at bygge og vedligeholde bygninger og veje. I de større østjyske kommuner Aarhus og Silkeborg bruger man ca. 3.300 kr. pr. indbygger.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Industri over kommunernes bygge- og anlægsinvesteringer.

Forskellene mellem kommunerne er til at få øje på, mener Michael Ancher, formand for DI Byggeri Østjylland. Han opfordrer til, at de østjyske kommuner fremadrettet gennemgår deres budgetter med et skarpt blik for den nuværende energikrise.

- Vi skal spare på energien alle steder, så vi i fællesskab kommer gennem denne krise. Derfor er det oplagt, at kommunerne bruger penge på at renovere og energioptimere alt fra rådhuse til vuggestuer og veje, når de lægger budgettet for kommende bygge- og anlægsinvesteringer. Et mindre energispild er både til gavn for kommunens økonomi, for klimaet og for udsigterne til at gøre Danmark fri af russisk gas, udtaler han.

De ti kommuner i Østjylland brugte i gennemsnit 2.880 kr. på bygge- og anlægsinvesteringer i 2021, hvilket er ca. 400 kr. mindre end landsgennemsnittet. Det kan der ifølge Michael Ancher være flere gode grunde til. Alligevel sender han en opfordring til de østjyske politikere om at prioritere vedligeholdelse af regionens veje og bygninger.

- Analysen peger ikke på, hvor stort renoveringsbehovet er for kommunerne i Østjylland. Og der kan være mange grunde til, at kommunerne prioriterer deres midler, som de gør. Jeg vil dog gerne hejse et flag for, at løbende renovering af veje og bygninger kan vise sig at være den billigste og bedste løsning på den lange bane, fordi vi så ikke står med den helt store regning til sidst. Derfor vil jeg gerne opfordre de østjyske politikere til at tænke energioptimering og vedligeholdelse ind som et vigtigt element i de kommende års budgetter, siger Michael Ancher.

Formand for DI Byggeri Østjylland Michael Ancher, telefon 40 30 43 70
Regional konsulent for DI Byggeri Østjylland Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17