Store byer og landeveje: På disse veje blev der uddelt flest fartbøder i 2020

To store danske byer udgør halvdelen af top-10 over, hvor flest bilister fik fartbøder i 2020, viser nye tal fra Rigspolitiet som Gjensidige har analyseret.

Hvert år ser tusindvis af bilister et blitz i forruden, som indikation på at de har overtrådt færdselsloven og brudt fartgrænserne. Nye tal fra Rigspolitiet viser, at fartmålerne har været på overarbejde i to af landets største byer, København og Aalborg.

I 2020 fik hele 7.436 bilister en fartbøde på H.C. Andersens Boulevard, svarende til ca. 20 bilister om dagen, og det gør strækningen til den vej, hvor der blev uddelt flest fartbøder i 2020, hvis man ikke medregner motorvejsstrækninger. Ind på en andenplads kommer Slagelse Landevej, hvor 5.755 bilister ikke kunne holde sig under fartgrænsen. Aalborg er den by der er mest repræsenteret i top-10 med tre vejstrækninger.

”Når man øger hastigheden til mere end det tilladte, giver man sig selv og sine medtrafikanter dårligere muligheder for at reagere, hvis uheldet skulle være ude. Fartgrænserne er sat som de er, af en grund, og vi skal kunne have tillid til at de overholdes, for vores alles sikkerheds skyld,” siger skadedirektør i Gjensidige, Henrik Sagild.

De faste fartstander slår til

Ser man på hvilke veje, der ellers blev uddelt flest fartbøder på i 2020, tegner der sig et klart billede af, at Politiets faste fartstandere virker efter hensigten. På halvdelen af vejene i top-10 er der nemlig placeret en fast fartkontrol.

Det gør sig gældende på Aalborgvej i Jammerbugt, hvor 5.667 bilister blev blitzet i 2020, mens der på Bogensevej i Odense og Måløv Byvej i Ballerup blev noteret henholdsvis 5.145 og 3.994 bødesager sidste år.

”Byveje og landeveje er der, hvor der sker flest ulykker med personskader, og derfor er det også vigtigt, at bilister på disse strækninger overholder fartgrænserne, selvom tallene viser, at de faste fartstandere er travle. Man må håbe, at det kan få bilisterne på disse strækninger til at tænke sig om en ekstra gang, og sætte farten ned i fremtiden,” siger skadedirektør i Gjensidige, Henrik Sagild.

Tal fra Vejdirektoratet viser, at der i 2020 var flest ulykker med personskader på byveje, tæt forfulgt af landeveje og motortrafikveje. Motorveje var den vejtype med færrest ulykker med personskader sidste år.

Fakta om tallene:

Tallene er baseret på data fra Rigspolitiet. Den nationale top-10 over flest bødesager på en enkeltstående vej, ikke medregnet motorvejsstrækninger, ser således ud:

H.C. Andersens Boulevard, København 7.436

Slagelse Landevej, Slagelse 5.755

Aalborgvej, Jammerbugt 5.667

Bogensevej, Odense 5.145

Hobrovej, Aalborg 5.087

Østre Allé, Aalborg 4.227

Måløv Byvej, Ballerup 3.994

Herningvej, Ringkøbing-Skjern 3.486

Forbindelsesvejen, Aalborg 3.372

P. Knudsens gade, København 3.307

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.