Store Bededagsforliget: 3F’eres løn vil stige mærkbart

Markante lønstigninger for både regionernes og kommunernes ansatte er nu i hus, efter parterne brugte Store Bededag på at blive enige om en aftale.

De 500.000 lønmodtagere i kommunerne er nu sikret en økonomisk ramme på 8,1 procent over de næste tre år, der blandt andet indeholder generelle lønstigninger og diverse puljer. Samtidig er det sikret, at de offentliges løn justeres retfærdigt i forhold til de privates lønudvikling, ligesom der er sikret særlige puljer til lavtlønnede og til at fremme ligeløn.

Det er et meget stærkt resultat for de cirka 20.000 3F’ere, der arbejder i kommunerne, siger formand for Den Offentlige Gruppe i 3F, Ellen K. Lykkegård.

”Vi har fået sikret et virkeligt godt forlig på både det regionale og kommunale område. Markante lønstigninger har været det vigtigste for os. Og de er blevet større, end vi havde turde håbe på, da vi startede forhandlingerne”, siger Ellen K. Lykkegård.

Derudover er der nu for første gang ved OK-forhandlinger taget hul på diskussionerne om ligeløn og et særligt løft til de lavest lønnede. Der er i forliget sat puljer af til begge områder.

Den store knast på kommunernes område var lærernes arbejdstidsaftale. Det lykkedes i løbet af Store Bededag at få den knast høvlet væk, så en aftale kunne landes. Den samlede aftale for de kommunalt ansatte er stort set den samme, som den aftale de ansatte i regionerne blev sikret onsdag morgen.

”Vi skylder en kæmpe tak til alle dem, der har kæmpet sammen med os. De mange medlemmer, der er mødt op foran forligsen – og de mange, der har støttet os rundt om i landet, har en meget stor del af æren for det her resultat. Uden dem var vi ikke nået frem til så godt et resultat. Det er deres skyld, at vi har kunnet lægge det store pres på arbejdsgiverne, der har ført til resultatet”, siger Ellen K. Lykkegård.

Nu mangler der kun en aftale på statens område, hvor cirka 6.500 3F’ere er ansat. Her handler det om at få en tilstrækkelig sikkerhed for, at den betalte spisepause ikke bliver truet.

For yderligere kommentarer fra Ellen K. Lykkegård – kontakt presserådgiver Caroline Juul Jensen på 60228976

3F om nye tal fra STAR: Mangel på arbejdskraft er overdrevet18.6.2018 22:05pressemeddelelse

Berlingske Tidende bringer mandag aften på www.b.dk en artikel om stigende mangel på arbejdskraft. Artiklen baserer sig på nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) og viser, at antallet af forgæves rekrutteringer er steget ganske beskedent fra 15.500 i foråret 2017 til 16.800 i foråret 2018. - Men der er fortsat meget langt op til de mere end 58.000 forgæves rekrutteringer, som vi oplevede i foråret 2007. Så jeg synes ærligt talt, at både arbejdsgiverne og beskæftigelsesministeren endnu engang overdriver den trussel, som mangel på arbejdskraft udgør, siger forbundssekretær i 3F Søren Heisel. Han hæfter sig ved, at hvis man piller de ti stillingsbetegnelser ud, som har det største antal forgæves rekrutteringer, så er antallet nede på ca. 10.000 – eller svarende til det niveau, man så i 2014/2015. - Det viser bare, at der nok er visse udfordringer inden for særlige stillingskategorier, f.eks. tømrer, kokke og tjenere. Men at der skulle være tale om en udbredt mangel

Lovændring om ressourceforløb skal efterprøves hurtigst muligt1.6.2018 05:00pressemeddelelse