Store Bededagsforliget: 3F’eres løn vil stige mærkbart

Markante lønstigninger for både regionernes og kommunernes ansatte er nu i hus, efter parterne brugte Store Bededag på at blive enige om en aftale.

De 500.000 lønmodtagere i kommunerne er nu sikret en økonomisk ramme på 8,1 procent over de næste tre år, der blandt andet indeholder generelle lønstigninger og diverse puljer. Samtidig er det sikret, at de offentliges løn justeres retfærdigt i forhold til de privates lønudvikling, ligesom der er sikret særlige puljer til lavtlønnede og til at fremme ligeløn.

Det er et meget stærkt resultat for de cirka 20.000 3F’ere, der arbejder i kommunerne, siger formand for Den Offentlige Gruppe i 3F, Ellen K. Lykkegård.

”Vi har fået sikret et virkeligt godt forlig på både det regionale og kommunale område. Markante lønstigninger har været det vigtigste for os. Og de er blevet større, end vi havde turde håbe på, da vi startede forhandlingerne”, siger Ellen K. Lykkegård.

Derudover er der nu for første gang ved OK-forhandlinger taget hul på diskussionerne om ligeløn og et særligt løft til de lavest lønnede. Der er i forliget sat puljer af til begge områder.

Den store knast på kommunernes område var lærernes arbejdstidsaftale. Det lykkedes i løbet af Store Bededag at få den knast høvlet væk, så en aftale kunne landes. Den samlede aftale for de kommunalt ansatte er stort set den samme, som den aftale de ansatte i regionerne blev sikret onsdag morgen.

”Vi skylder en kæmpe tak til alle dem, der har kæmpet sammen med os. De mange medlemmer, der er mødt op foran forligsen – og de mange, der har støttet os rundt om i landet, har en meget stor del af æren for det her resultat. Uden dem var vi ikke nået frem til så godt et resultat. Det er deres skyld, at vi har kunnet lægge det store pres på arbejdsgiverne, der har ført til resultatet”, siger Ellen K. Lykkegård.

Nu mangler der kun en aftale på statens område, hvor cirka 6.500 3F’ere er ansat. Her handler det om at få en tilstrækkelig sikkerhed for, at den betalte spisepause ikke bliver truet.

For yderligere kommentarer fra Ellen K. Lykkegård – kontakt presserådgiver Caroline Juul Jensen på 60228976

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter