Storbyerne er mest laktosefri

Salget af laktosefri mejeriprodukter er steget med 250 procent siden 2015. Det er især i København og Århus, at forbrugerne vælger laktosefri.

Kilde: Coop Analyse, salget af laktosefri mejeriprodukter pr. 1000 kunder i Coops butikker. Jo mørkere farve, desto højere forbrug.

Siden 2015 er salget af laktosefri mejeriprodukter som mælk, fløde, yoghurt og hytteost steget med 250 procent.

Særligt i de store byer - København og Aarhus - er det laktosefri alternativt populært. Mens vest- og nordjyderne bruger markant færre laktosefri produkter.

Københavnerne drikker og spiser dobbelt så meget laktosefri som nordjyderne.

”Det er tydeligt, at der er kommet mere opmærksomhed på laktose, og at flere danskere vælger de laktosefri alternativer. Uanset om man har fået konstateret laktoseintolerans eller ej,” siger analysechef i Coop, Lars Aarup.

En spørgeskemaundersøgelse gennemført af Coop Analyse viser desuden, at 9 procent af danskerne gerne vil undgå laktose i deres kost.

Laktosefri mælk udgør i dag godt tre procent af det samlede mælkesalg i Coop.

Analysechef Lars Aarup 3091 9266

Verdensberømt plantebaseret burger lander i Irma26.6.2019 11:00:00 CESTPressemeddelelse

Som det første supermarked i Danmark kan Irma nu tilbyde kunderne verdens mest populære og anderkendte plantebaserede burger, The Beyond Burger® fra Beyond Meat. Den er 100 procent plantebaseret, uden gluten og uden soya, kendt som den burger, der smager og ligner en kødbaseret bøf mest. Den kommer fra burgerens eget hjemland, USA, hvor den er et kæmpehit. ”Vi mærker en stærkt stigende efterspørgsel efter flere plantebaserede fødevarer af høj kvalitet. Med The Beyond Burger®, opfylder vi et stort ønske ikke alene fra vores veganske kunder, men også fra det stigende antal forbrugere, der skærer lidt ned på kødet og supplere med plantebaserede alternativer,” siger Søren Steffensen. The Beyond Burger® sælges sammen med kød fra slagterafdelingerne i Irma fra 8. juli. Tal fra Coop Analyse viser, at danskernes interesse for plantebaserede varer er 3-doblet siden 2012. Og fra 2017-2018 steg salget med 18 procent. https://coopanalyse.dk/analyse/02_377-vegi-varer-salg/ https://coopanalyse.dk/an

Irma vil give stor rabat ved selv små prisfejl18.6.2019 06:00:00 CESTPressemeddelelse