Aleris Omsorg

Storaktør om plejekonkurser: Kommuner har øje på aktørers kvalitet

Udbydere af privat ældrepleje er blevet en varm, politisk kartoffel, og det ærgrer en af de største aktører, der dog oplever, at mange kommuner har set lyset ved solide og seriøse samarbejdspartnere på området.
– Vægtningen mellem pris og kvalitet har i mange tilfælde været helt skæv i en årrække, hvor små enkeltmandsfirmaer har vundet plejeopgaver på baggrund af en helt urealistisk lav pris med efterfølgende konkurser til følge. Flere kommuner har derfor stået med store økonomiske tømmermænd efter et mislykket udbud, siger Nis Alstrup, administrerende direktør i Aleris Danmark. Foto: PR.

Et utal af konkurser blandt mindre aktører har præget området for privat ældrepleje de seneste fire år, og det skyldes i høj grad, at politikerne og kommunerne har haft et skævt fokus, når de har sendt plejeopgaver i udbud. En af de store og velkonsoliderede aktører på markedet, Aleris Omsorg, der driver seks plejecentre og syv fritvalgsordninger i Danmark, ærgrer sig over det dårlige image, branchen har fået.

FOA-formand Dennis Kristensen var for nylig i DenOffentlige ude med en løftet pegefinger over for den dødsspiral, han mener, der er i gang i plejesektoren, hvor kommunerne udsulter aktørerne, så de ikke længere kan køre en rentabel virksomhed. Han opfordrer kommunerne til at droppe det store fokus på prisen, og de tanker bakkes op af Miriam Toft, der er direktør hos Aleris Omsorg:

– Selvfølgelig skal leverandøren være konkurrencedygtig på prisen, men vi kan kun bakke op om FOA’s anbefaling om, at kommunerne i langt højere grad skal vægte kvalitet og ledelsesmæssig erfaring samt sætte krav til økonomisk soliditet og sikkerhedsstillelse, når de vælger leverandør. Det er i øvrigt en strategi, som vi oplever, at flere og flere kommuner er begyndt at følge, når de sender ældreplejen i udbud. Kommunerne ved jo, at pris og kvalitet hænger sammen – også på plejeområdet, forklarer hun.

Konkurrence er sundt

For Nis Alstrup er konkurrence sundt, hvis den foregår på de rette præmisser, og åbenlyst er han også tilhænger af, at kommunerne udliciterer opgaver til private virksomheder, fordi det kan være til fælles gavn.

– Men det er vigtigt, at kommunerne ikke bare tror, at de kan få i pose og sæk. Der kan være penge at spare ved at lægge plejen ud til private aktører, men træerne vokser ikke ind i himlen, forklarer han.

Billeder

Download
– Selvfølgelig skal leverandøren være konkurrencedygtig på prisen, men vi kan kun bakke op om FOA’s anbefaling om, at kommunerne i langt højere grad skal vægte kvalitet og ledelsesmæssig erfaring samt sætte krav til økonomisk soliditet og sikkerhedsstillelse, når de vælger leverandør, siger Miriam Toft, der er direktør hos Aleris Omsorg. Foto: PR.
Download
For Aleris Omsorg er det vigtigt, at firmaet er deres ansvar bevidst, så den enkelte ældre føler, at kvaliteten får et løft ved at blive privatiseret. Plejeudbyderen har høj borger- og medarbejdertilfredshed, og det vil virksomheden også gerne have mulighed for i fremtiden. Foto: PR.

Information om Aleris Omsorg

Aleris Omsorg
Gyngemose Parkvej 66
2860 Søborg