Stor stigning i sjællandske konkurser

Antallet af konkurser i Region Sjælland steg med 46 pct. i 2015

København, 12. januar 2016

En lang række sjællandske virksomheder måtte dreje nøglen om i det forgangne år. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. I 2015 gik 614 sjællandske virksomheder konkurs mod kun 419 i 2014. Det vidner om, at mange virksomheder stadig har svært ved at finde deres ben. Opsvinget lader vente på sig, mener ekspert.

”Det er ærgerligt, at så mange virksomheder ikke kom helskindet igennem 2015. Faktisk forsvandt hele 1.524 job i Region Sjælland i det forgangne år som følge af konkurser. Selv om vi ser gode takter i den økonomiske aktivitet, er der altså stadig et stykke vej, før optimismen for alvor bryder igennem,” siger partner i Deloitte Sten Peters, der er rådgiver for en lang række mindre og mellemstore virksomheder.

Ser man på hele Danmark, var antallet af konkurser dog stort set uændret i 2015.

”I 2014 gik 4.049 virksomheder konkurs i Danmark. I 2015 var tallet 4.029, altså stort set uændret. Igen vidner det om et afventende erhvervsklima, hvor der godt nok er øget aktivitet, men stadig en lang række virksomheder, der ikke formår at tjene tilstrækkeligt med penge,” siger Sten Peters.

Ifølge Sten Peters er der flere grunde til, at opturen lader vente på sig:

”Flere af vores vigtige eksportmarkeder viser kun svag vækst. Samtidig kæmper mange virksomheder med truslerne fra nye, digitale konkurrenter, der slår gamle brancher af banen. En sådan brancheglidning kan naturligvis skabe muligheder, men den kan også gøre mange virksomhedsejere nervøse.”

Sten Peters forventer dog, at 2016 over en bred kam bliver et godt år for de danske virksomheder:

”Selv om der har været et stigende antal konkurser, er der også positive takter at spore på markedet. Lige nu sker der en hel del omstruktureringer, ligesom mange virksomheder foretager forskellige investeringer. 2016 må så vise, om de formår at tjene pengene hjem.”

I alt gik 9.818 job tabt i Danmark i 2015 som følge af, at virksomheder gik konkurs.

Tallene stammer fra Danmarks Statistik. De findes her: http://www.danmarksstatistik.dk/da/Statistik/NytHtml?cid=20436

stpeters@deloitte.dk

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

Sten Peters er partner i Deloitte og ekspert i de forhold, der vedrører små, mindre og mellemstore virksomheder. Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk