Stor ros til udspil om opkvalificering af ufaglærte

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard har sammen med en række partier i dag landet en politisk aftale, og der sikrer godt 100 mio. kroner til opkvalificering af ledige og ufaglærte.

Det glæder fagforbundet 3F, der organiserer mange ufaglærte i bygge-, transport- og rengøringsbranchen.

”Det er meget positivt, at regeringen og ministeren nu for alvor sætter fokus på opkvalificering af de ledige og ufaglærte,” siger forbundssekretær i 3F Søren Heisel.

”Det er helt afgørende, at der er attraktive beskæftigelsesordninger, som fremmer mere uddannelse. Det er win-win, når arbejdsmarkedet får de rette kompetencer samtidig med, at både beskæftigede og ledige bliver opkvalificeret.”

Han understreger, at opkvalificering er vigtigt for at bevare danske arbejdspladser.

”Det kræver viden og kompetencer at være en del af arbejdsmarkedet. Derfor er det en helt rigtig prioritering at bruge ressourcer på at løfte ufaglærte til et faglært niveau, som der vil være stor efterspørgsel efter i fremtiden,” siger Søren Heisel. ”Det er nu i opgangstider, vi skal bruge ressourcer på at få de sidste med ind på arbejdsmarkedet.”

Blandt de positive tiltag i forslaget er, at det nu bliver muligt at gennemføre grundforløbet på maksimalt dagpengeniveau, og at ufaglærte dermed kan gå direkte ind i et voksenlærlingeforløb og blive langt mere attraktive for virksomhederne.

”Denne aftale er med til at udvide arbejdsudbuddet og dermed skaffe arbejdskraft til virksomhederne samtidig med, at den trækker de sidste med i fællesskabet. Det er ubetinget godt,” tilføjer Søren Heisel.

”Vi skal netop opkvalificere de ledige og ufaglærte på det danske arbejdsmarked fremfor at åbne op for mere udenlandsk arbejdskraft.”

For yderligere information eller kommentarer, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

3F Byggegruppen indleder OK20-forhandlingerne9.12.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

I dag indleder 3F Byggegruppen og Dansk Byggeri overenskomstforhandlinger med et fælles pressemøde. Gruppeformand for Byggegruppen, Claus von Elling, glæder sig over, at de to parter sammen åbner OK20: - Vi er i Byggegruppen rigtig glade for, at vi holder fast i, at vi åbner forhandlingerne sammen på den her måde. Det er et positivt og fremadrettet signal. - Vi har på mange måder et godt og stærkt samarbejde baseret på gensidig respekt. Og respekt for det, vi sammen skal forhandle os frem til – nemlig en ny aftale for bygningsfolk på det danske arbejdsmarked. Vi er heldigvis enige om, at den model, vi er en del af – den danske model – er vigtig og stærk. Claus von Elling understreger, at det ikke bliver nemme forhandlinger, men at han håber på en god aftale til sine medlemmer: - Vi oplever et arbejdsmarked, der i stigende grad er presset af udfordringer med udenlandsk arbejdskraft. Så for os er det fx vigtigt, at vi denne gang lander en fornuftig og holdbar aftale, der rummer løsninger

3F tager skarpt afstand fra overenskomststridige arbejdsnedlæggelser2.12.2019 11:48:58 CETPressemeddelelse

Formanden for 3F Byggegruppen reagerer skarpt oven på de tumultariske scener, der i dag har udspillet sig omkring en byggeplads på Nørrebro i København. ”Hvis der er tale om overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, så tager vi skarpt afstand fra dette og opfordrer folk til omgående at vende tilbage til deres arbejde. Vi har også gjort vores afdelinger opmærksomme på dette,” siger Claus von Elling, gruppeformand for 3Fs Byggegruppen. Ifølge medieoplysninger var en gruppe mennesker samlet i morges, fordi en faglige sekretær fra Dansk El-Forbund og en stilladsarbejder søndag var blevet slået ned, da de ville dokumentere ulovlige arbejdsforhold på byggepladsen. Senere på formiddagen udviklede begivenhederne sig til tumult, da der blev kastet med genstande og et stiillads blev væltet. Politiet er ved at danne sig et overblik over, hvad der præcist er foregået. Claus von Elling understreger, at man endnu ikke ved, hvem der står bag de voldsomme handlinger. Han udtaler sig alligevel om dem, da