Stor ros til udspil om opkvalificering af ufaglærte

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard har sammen med en række partier i dag landet en politisk aftale, og der sikrer godt 100 mio. kroner til opkvalificering af ledige og ufaglærte.

Det glæder fagforbundet 3F, der organiserer mange ufaglærte i bygge-, transport- og rengøringsbranchen.

”Det er meget positivt, at regeringen og ministeren nu for alvor sætter fokus på opkvalificering af de ledige og ufaglærte,” siger forbundssekretær i 3F Søren Heisel.

”Det er helt afgørende, at der er attraktive beskæftigelsesordninger, som fremmer mere uddannelse. Det er win-win, når arbejdsmarkedet får de rette kompetencer samtidig med, at både beskæftigede og ledige bliver opkvalificeret.”

Han understreger, at opkvalificering er vigtigt for at bevare danske arbejdspladser.

”Det kræver viden og kompetencer at være en del af arbejdsmarkedet. Derfor er det en helt rigtig prioritering at bruge ressourcer på at løfte ufaglærte til et faglært niveau, som der vil være stor efterspørgsel efter i fremtiden,” siger Søren Heisel. ”Det er nu i opgangstider, vi skal bruge ressourcer på at få de sidste med ind på arbejdsmarkedet.”

Blandt de positive tiltag i forslaget er, at det nu bliver muligt at gennemføre grundforløbet på maksimalt dagpengeniveau, og at ufaglærte dermed kan gå direkte ind i et voksenlærlingeforløb og blive langt mere attraktive for virksomhederne.

”Denne aftale er med til at udvide arbejdsudbuddet og dermed skaffe arbejdskraft til virksomhederne samtidig med, at den trækker de sidste med i fællesskabet. Det er ubetinget godt,” tilføjer Søren Heisel.

”Vi skal netop opkvalificere de ledige og ufaglærte på det danske arbejdsmarked fremfor at åbne op for mere udenlandsk arbejdskraft.”

For yderligere information eller kommentarer, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm