Stor ros til tobakshandleplan: Forhindrer, at børn og unge bliver rygere

Kræftens Bekæmpelse glæder sig over den nationale handleplan mod børn og unges rygning, som regeringen netop har indgået aftale om med en række af Folketingets partier.
Jesper Fisker, administrerende direktør, Kræftens Bekæmpelse

I dag har regeringen med en række partier indgået aftale om en ambitiøs og vidtrækkende handleplan, der skal vende den triste udvikling med det stigende antal unge rygere.

- På børnene og de unges vegne glæder vi os. Sammen med de højere priser på tobak er den nye nationale handleplan mod børn og unges rygning et stort og vigtigt skridt mod en røgfri generation i 2030, siger Jesper Fisker, adm. direktør i Kræftens Bekæmpelse.

- Rygning er uden sammenligning den største enkeltstående årsag til sygdom og død herhjemme. Årligt dør over 13.000 danskere som følge af rygning. For at forhindre, at nye generationer bliver en del af den deprimerende statistik, har vi længe efterlyst en samlet indsats. Den er nu en realitet, og det vil vi rose regeringen og aftalepartierne for, siger Jesper Fisker.

Den nye nationale handleplan mod børn og unges rygning indeholder en række vigtige indsatser. Jesper Fisker fremhæver:

• At der bliver røgfri skoletid på alle landets grundskoler, kostskoler, efterskoler samt på alle ungdomsuddannelser, der har optag af børn og unge under 18 år
  • At tobak gemmes væk i alle butikker
  • At der stilles krav om standardiserede cigaretpakker

- Børn og unge skal ikke lære at ryge, mens de går i skole eller er under uddannelse. Så det er fantastisk, at nationale regler nu sikrer røgfri på alle ungdomsuddannelser, siger Jesper Fisker.

Han er også meget tilfreds med, at børn og unge nu slipper for at blive eksponeret for tobak i butikkerne. For tobak er ikke et produkt som andre dagligvarer. Tobak slår hver anden bruger ihjel og skal derfor gemmes af vejen.

Tidligere denne måned indgik regeringen og dens støttepartier aftale om en finanslov, og som led i den stiger prisen på en pakke cigaretter med 15 kr. i 2020 og yderligere fem kr. om to år.

- Vi er som nation godt på vej til at sikre børn og unge et røgfrit liv, siger Jesper Fisker.

Han understreger, at Kræftens Bekæmpelse fortsat arbejder for at få tobakspriserne op til et niveau som i Norge, hvor de koster omkring 90 kr. og hvor kun tre pct. af de unge ryger.

For interviewaftaler og yderligere info:
Lise Bondesen
Presserådgiver i Kræftens Bekæmpelse