Stor rejselyst gav mere luft under vingerne i Aarhus Airport

Chartertrafikken i Aarhus Airport steg med 34,5 procent i februar måned i forhold til samme periode i 2019. I marts kommer flere destinationer tilbage på rutekortet, og SAS øger frekvens og kapacitet på Københavnerrute.
I marts måned kommer flere destinationer tilbage på afgangstavlen i Aarhus Airport, og SAS øger både frekvens og kapacitet på Københavnerrute.

Der er forårsfornemmelser i Aarhus Airport. Rejseaktiviteten er godt på vej tilbage, og i februar måned gik 19.088 passagerer igennem lufthavnen. Selvom det kun er 57 procent af de rejsende i samme periode i 2020, varsler antallet af rejsende alligevel om stærkt bedre tider. På trods af, at der var tre rejsedage færre i februar, og flere flyruter var sat på pause, kan lufthavnen notere en fremgang på knap 36 procent i antallet af rejsende fra januar til februar måned i 2022, hvor passagertallet voksede fra 14.054 til 19.088.

Vinterferien trak en stor del af rejsetrafikken, og tallene tyder på, at en del rejsende valgte at tyvstarte på vinterferien allerede fra starten af februar for at rejse til blandt andet vintersol-destinationerne Gran Canaria, Tenerife, Madeira og Hurghada. Chartertrafikken præsenterede således en fremgang på 34,5 procent i februar måned i 2022 set i forhold til rekordåret i 2019. Det er en direkte afspejling af, at lufthavnen har fået flere charterarrangører ombord.

”Inden for de sidste tre måneder har vi budt Spies Rejser og Atlantis Rejser velkommen i Aarhus Airport, og samtidig har Århus Charter øget deres udvalg af destinationer. Det er meget positivt, at trafiktallene for charterrejser afspejler det vækstfokus, vi har på charterproduktet. Vi mærker en stor appetit fra jyderne for at komme ud at rejse igen, og det er en fornøjelse, at vores samarbejdspartnere har nogle attraktive destinationer på hylderne, der kan imødekomme rejselysten”, siger Nicolai Krøyer, som er administrerende direktør i Aarhus Airport.

Når foråret tjekker ind, er det også startskuddet for højsæsonen for forlængede weekendture til storbyer. Samtidig genåbner store dele af Europa på bagkant af pandemien, og i takt med de udvidede rejsemuligheder genoptager Ryanair de ruter, som har holdt pause siden årets begyndelse.

Fra den 3. marts genoptages flyvningerne mellem Aarhus og Gdansk samt Aarhus og Riga, mens Warszawa er på afgangstavlen fra den 4. marts. Lavprisselskabet flyver allerede fem dage om ugen fra Aarhus til London, to ugentlige afgange til Malaga og Milano. Til de svenske storbyer Gøteborg og Stockholm intensiverer BRA frekvensen senere i marts, og på indenrigsruten til København øger SAS frekvensen til København til fem daglige returflyvninger i hverdagene og op til fire returflyvninger i weekenden. Dertil indsætter SAS større fly af typen ATR og CRJ med kapacitet på op til 90 passagerer.

Sommerens solrejser går allerede som varmt brød, og der kommer også nye destinationer til, heriblandt Antalya i Tyrkiet.

Aarhus Airport’s ambition er at være østjydernes foretrukne lufthavn og forbinde Østjylland med populære storbyer og andre attraktive rejsemål. Med afgange til destinationer i hele Europa sigter lufthavnen mod at imødekomme forventningerne hos det jyske erhvervsliv såvel som hos fritidsrejsende i lufthavnens optageområde, der er Jyllands største.

I efteråret 2023 står lufthavnen færdig efter en totalmodernisering og udvidelse til dobbelt størrelse. I 2024 er Aarhus Airport A/S vært for Europas vigtigste luftfartskonference, Routes Europe, der er en mødeplatformen for luftfarts-branchens beslutningstagere. Aarhus Airport A/S er ejet af Aarhus Kommune, Syddjurs Kommune, Norddjurs Kommune og privatinvestor Staus A/S. Det tager cirka 35 minutter at nå Aarhus Airport A/S fra centrum af Aarhus.