Stor opbakning til Red Barnets første kontantløse indsamling

I dag går flere end 6.000 indsamlere på gaden for Red Barnet, som gennemfører den første kontantløse humanitære landsindsamling. Organisationen har på grund af corona tænkt nyt for, at indsamlere og donorer kan være helt trygge. Ud over indsamlerne på gaden har onlineindsamlere også meldt sig på både Facebook og Red Barnets hjemmeside.

Et papskilt, en QR-kode, et MobilePay-nummer, en sms-kode, godt med håndsprit og en mobiltelefon. Det er en del af opskriften på Red Barnets landsindsamling i år, som støtter arbejdet for verdens mest udsatte og sårbare børn.

En af dem, der er at finde med indsamlingsskiltet i hånden, er Red Barnets generalsekretær, Johanne Schmidt Nielsen, der bruger formiddagen på at samle ind i nabolaget.

– Jeg er meget stolt over, at så mange mennesker bakker op om vores landsindsamling. For selvom metoden er ny, så er en ting, som det plejer: Jo flere indsamlere, jo flere børn kan vi hjælpe, siger generalsekretæren, der ligesom godt 500 danskere også selv har prøvet kræfter med at samle ind online.

– Det har været en fornøjelse at følge med i, hvor mange der har engageret sig og været kreative. Vores ambassadører har støttet op og skal nu synge fælles godnatsang, mange opretter onlineindsamlinger, fordi de ikke har mulighed for at gå en rute, og flere skoleklasser har også taget de onlineindsamlinger til sig.

Indsamlingens formål står også i coronapandemiens tegn
Søndag samler Red Barnet ind til indsatserne for udsatte børn i Danmark og resten af verden. Et formål, som med corona-pandemien er blevet vigtigere end nogensinde, fordi børnene særligt rammes, når skoler lukker ned, forældrene ikke har råd til at købe mad, og sundhedssystemerne er presset til det yderste og sætter livsvigtige vaccinationskampagner i stå.

– Det er sjældent børnene, som bliver syge, men de betaler en ekstremt høj pris for følgevirkningerne. Hver en øre tæller, når det kommer til at give børnene en chance for at overleve, siger generalsekretær Johanne Schmidt-Nielsen og henviser til en undersøgelse fra FN, som forudser, at op mod 6.000 børn under fem år er i risiko for at dø om dagen som følge af corona. Årsagen er blandt andet presset på sundhedssystemerne og de skrinlagte vaccinationsprogrammer.

Pengene fra søndagens indsamling går blandt andet til mad, rent drikkevand og økonomiske tilskud til udsatte familier. Derudover støtter organisationen lokale sundhedsklinikker med jordnøddemos til behandling af akut underernærede børn, og Red Barnet sikrer, at piger og drenge, hvis skoler er blevet lukket, kan fortsætte deres uddannelse.

Kronprinsen og statsministeren hylder arbejdet for børns mentale sundhed9.9.2020 16:07:32 CESTPressemeddelelse

Kronprinsen og statsminister Mette Frederiksen deltog i dag i Red Barnets 75-års jubilæumskonference. Her understregede de begge vigtigheden af at hjælpe børn med at komme sig efter traumatiserende oplevelser i krige og konflikter. På konferencen overrakte kronprinsen også en ærespris til 84-årige Joseph Vos, der som barn var på et af Red Barnets første rekreationsophold efter at have været i koncentrationslejr under Anden Verdenskrig.

Red Barnet gennemfører den første kontantløse humanitære landsindsamling30.8.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Når Red Barnets indsamlere på søndag d. 6. september går på gaden, kan danskerne nøjes med at hive mobiltelefonen frem, når de åbner døren. Organisationen har i år gentænkt landsindsamlingen og valgt at gøre den kontantløs på grund af corona. Indsamlernes indsats falder på et tørt sted, da corona-pandemien gør, at verdens sårbare børn er mere udsatte end tidligere.

Kronprinsen og statsministeren deltager i Red Barnets 75-års jubilæumskonference28.8.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Onsdag den 9. september gæster H.K.H. Kronprinsen Red Barnets 75-års jubilæumskonference på Børsen sammen med statsminister Mette Frederiksen og udviklingsminister Rasmus Prehn. Konferencen sætter fokus på, hvordan vi sikrer børns mentale sundhed og trivsel – også kaldet Mental Health and Psychosocial Support (MHPSS) – især i områder ramt af krig og konflikt. I løbet af formiddagen vil Kronprinsen, statsministeren og udviklingsministeren holde tale og lytte til oplæg om Red Barnets arbejde med at hele børns mentale krigsskader. Kronprinsen er protektor for Red Barnet og vil på konferencen desuden overrække en ærespris for livslangt engagement til Joseph 'Joop' Vos, der som 9-årig var på et af Red Barnets første rekreationsophold i Danmark lige efter Anden Verdenskrig, og som på konferencen vil fortælle sin historie. Akkreditering Pga. et begrænset antal pladser er der kun adgang for akkrediteret presse til arrangementet. Tilmelding skal ske på mail til gbj@redbarnet.dk senest den 7. se