Stor opbakning til Red Barnets første kontantløse indsamling

I dag går flere end 6.000 indsamlere på gaden for Red Barnet, som gennemfører den første kontantløse humanitære landsindsamling. Organisationen har på grund af corona tænkt nyt for, at indsamlere og donorer kan være helt trygge. Ud over indsamlerne på gaden har onlineindsamlere også meldt sig på både Facebook og Red Barnets hjemmeside.

Et papskilt, en QR-kode, et MobilePay-nummer, en sms-kode, godt med håndsprit og en mobiltelefon. Det er en del af opskriften på Red Barnets landsindsamling i år, som støtter arbejdet for verdens mest udsatte og sårbare børn.

En af dem, der er at finde med indsamlingsskiltet i hånden, er Red Barnets generalsekretær, Johanne Schmidt Nielsen, der bruger formiddagen på at samle ind i nabolaget.

– Jeg er meget stolt over, at så mange mennesker bakker op om vores landsindsamling. For selvom metoden er ny, så er en ting, som det plejer: Jo flere indsamlere, jo flere børn kan vi hjælpe, siger generalsekretæren, der ligesom godt 500 danskere også selv har prøvet kræfter med at samle ind online.

– Det har været en fornøjelse at følge med i, hvor mange der har engageret sig og været kreative. Vores ambassadører har støttet op og skal nu synge fælles godnatsang, mange opretter onlineindsamlinger, fordi de ikke har mulighed for at gå en rute, og flere skoleklasser har også taget de onlineindsamlinger til sig.

Indsamlingens formål står også i coronapandemiens tegn
Søndag samler Red Barnet ind til indsatserne for udsatte børn i Danmark og resten af verden. Et formål, som med corona-pandemien er blevet vigtigere end nogensinde, fordi børnene særligt rammes, når skoler lukker ned, forældrene ikke har råd til at købe mad, og sundhedssystemerne er presset til det yderste og sætter livsvigtige vaccinationskampagner i stå.

– Det er sjældent børnene, som bliver syge, men de betaler en ekstremt høj pris for følgevirkningerne. Hver en øre tæller, når det kommer til at give børnene en chance for at overleve, siger generalsekretær Johanne Schmidt-Nielsen og henviser til en undersøgelse fra FN, som forudser, at op mod 6.000 børn under fem år er i risiko for at dø om dagen som følge af corona. Årsagen er blandt andet presset på sundhedssystemerne og de skrinlagte vaccinationsprogrammer.

Pengene fra søndagens indsamling går blandt andet til mad, rent drikkevand og økonomiske tilskud til udsatte familier. Derudover støtter organisationen lokale sundhedsklinikker med jordnøddemos til behandling af akut underernærede børn, og Red Barnet sikrer, at piger og drenge, hvis skoler er blevet lukket, kan fortsætte deres uddannelse.

Red Barnet vil ændre loven: Børn skal beskyttes bedre mod seksuelle overgreb26.11.2020 06:07:00 CETPressemeddelelse

I løbet af de senere år har en række sager vist, at børn, der har været udsat for seksuelle overgreb, ikke beskyttes godt nok af straffeloven. Red Barnet foreslår derfor en række lovændringer i et nyt udspil. Børnerettighedsorganisationen vil have indført en selvstændig grooming-paragraf i loven og hævet aldersgrænsen for voldtægt fra 12 til 15 år, så det altid vil være voldtægt, hvis en voksen over 18 år har samleje med et barn under 15 år.

Trængte komikere bakker op om udsatte børn i Grin til Gavn29.10.2020 07:55:00 CETPressemeddelelse

For andet år i træk afholder Red Barnet det populære velgørenhedsshow Grin til Gavn. Selv om underholdningsbranchen er hårdt presset af coronakrisen, går et stærkt hold af komikere på scenen til fordel for Red Barnets arbejde med udsatte børn i Danmark og resten af verden. Billetsalget starter i dag, og Mikkel Klint Thorius og Jonas Mogensen er værter på de fem shows i København og Aarhus.