Stor opbakning til at hæve aldersgrænse for køb af alkohol til 18 år
![Kilde: Voxmeter.](/data/images/00799/3d2fe996-dc1f-4f5f-b0a3-674633d9ef21-w_720.png)
Aldersgrænsen for køb af alkohol i Danmark skal hæves til 18 år, lyder forslaget fra regeringen.
Det er et forslag, som møder stor opbakning blandt vælgerne, viser en ny meningsmåling foretaget af Voxmeter for Blå Kors Danmark.
63 procent af Socialdemokratiets vælgere bakker op om forslaget. Samme opbakning ses også hos blandt andet Dansk Folkeparti, SF, Venstre og Det Konservative Folkeparti, hvor hhv. 66 procent, 65 procent, 59 procent og 58 procent af vælgerne bakker op om forslaget. Kun Liberal Alliances og Nye Borgerliges vælger mener, det er en dårlig idé.
Hos Blå Kors Danmark, som driver en række bo- og behandlingstilbud til mennesker med alkoholmisbrug og støttetilbud til deres børn, er man glad for at se en bred opbakning blandt danskerne.
"Vælgerne er ikke i tvivl, så vi håber, at partierne lytter til dem. Det vil være første skridt mod en sundere alkoholkultur. Vi ved, at tilgængelighed og forbrug hænger sammen, og forhåbentlig kan en højere aldersgrænse også mindske det drikkepres, som mange unge oplever, når de starter på en ungdomsuddannelse. At man ikke behøver at drikke, bare fordi man fylder 16 år," siger Christian Bjerre, som er generalsekretær i Blå Kors Danmark.
Lytte til Sundhedsstyrelsen
I den nye meningsmåling fra Voxmeter er der også opbakning fra de unge vælgere. Blandt de 18-34-årige mener knap 55 procent af vælgerne, at det er en god idé at hæve aldersgrænsen til 18 år.
Forslaget om en 18-års grænse kommer få uger efter Sundhedsstyrelsens nye anbefalinger på alkoholområdet, som blandt andet lyder, at unge under 18 år frarådes at drikke alkohol. Med den udmelding i baghovedet, håber Christian Bjerre, at partierne vil tage ansvar og følge den nye kurs på området.
"Vi oplevede under coronakrisen, at partierne fulgte Sundhedsstyrelsens anbefalinger, så det håber vi også er tilfældet, når det nu gælder alkohol."
I dag kan unge på 16 og 17 år købe øl, alkoholsodavand og shots med højest 16,4% alkohol, mens man skal være 18 år for at købe stærkere alkohol.
For at se dette indhold fra blaakors.dk, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Kilde: Voxmeter.
Fakta om meningsmålingen
- Målingen er foretaget af Voxmeter på baggrund af interviews med 1.068 personer, der udgør et repræsentativt udsnit af befolkningen.
- Dataene er indsamlet i perioden 30. marts til 4. april 2022.
Kontakter
Christian BjerreGeneralsekretær i Blå Kors Danmark
Tlf:29 68 96 67cbj@blaakors.dkThomas Røddik KorneliussenChef for kommunikation og CSR i Blå Kors Danmark
Tlf:26 20 20 46trk@blaakors.dkBilleder
![Kilde: Voxmeter.](/data/images/00799/3d2fe996-dc1f-4f5f-b0a3-674633d9ef21-w_240.png)
Information om Blå Kors Danmark
Blå Kors er en kristen social hjælpeorganisation, som hjælper socialt udsatte mennesker i Danmark.
Følg pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark
Udsatte børn får ferieoplevelser takket være sommerferiehjælp24.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Blå Kors Danmark har samlet fået 2,2 mio. kroner til sommerferieaktiviteter i hjælpeorganisationens familienetværk og Barnets Blå Hus. Pengene går til sommerlejre og opfølgende aktiviteter, der skal styrke socialt udsatte familiers netværk.
Ny undersøgelse: Hver sjette dansker dropper firmafester pga. alkoholkultur10.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Alkohol fylder for meget til fester og andre sociale arrangementer på arbejdspladser. Så meget, at flere helt undlader at deltage eller går tidligt hjem, viser ny meningsmåling foretaget af Voxmeter for Blå Kors Danmark.
Blå Kors Danmarks ferielejre er blevet et hjertebarn for frivillige6.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver sommer glæder Rebekka Knudsen og Andreas Nørgård Lodahl sig til at være frivillige på en af Blå Kors’ ferielejre for udsatte børn og unge. De oplever det som meningsfuldt at være med til at give deltagerne gode oplevelser og et tiltrængt pusterum fra en svær hverdag.
Ny kampagne: Flere børn og unge skal have gode ferieoplevelser3.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ferielejre giver børn og unge et tiltrængt frirum. Blå Kors Danmark lancerer en ny kampagne i samarbejde med dagligvarekæden Lidl, som skal samle penge ind til endnu flere ferieoplevelser for børn og unge, der har det svært.
Voldsom vækst: Familienetværk rækker ud til endnu flere familier i nød27.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et øget behov for økonomisk hjælp og trygge fællesskaber betyder, at rekordmange familier opsøger Blå Kors Danmarks familienetværk, som drives i partnerskab med lokale kirker.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum