Danmarks Naturfredningsforening

Stor måling: Fortsat stor opbakning til naturnationalparker og urørt skov

Debatten om naturnationalparker, urørt skov og de politiske aftaler om at sikre mere vild natur i Danmark har raset i indeværende valgperiode. Spørger man danskerne, er opbakningen til naturnationalparker og urørt skov stadig stor, viser ny stor måling fra Epinion.

Et af de emner som har fyldt meget i medierne, på Christiansborg og på sociale medier er de 15 nye naturnationalparker og udlægning af 75.000 hektar urørt skov, som et flertal i Folketinget har besluttet at etablere rundtom i landet.

Debatten har været hård og uforsonlig – men spørger man danskerne, er der stadig stor opbakning til de nye naturtiltag. Det viser en ny stor meningsmåling, som Epinion har foretaget for Danmarks Naturfredningsforening med flere end 2000 respondenter.

Ifølge undersøgelsen er 71 procent enige i, at det er en god idé at sikre mere vild natur i form af naturnationalparker og urørt skov. Kun 9 procent svarer, at de er uenige eller helt uenige.

57 procent af danskerne ønsker tilmed, at der udpeges endnu flere naturnationalparker i Danmark med store græssende dyr, og at der sikres mere vild natur. Kun 17 procent svarer det modsatte.

Hos Danmarks Naturfredningsforening glæder præsident Maria Reumert Gjerding sig over opbakningen:

– Vi står midt i en stor naturkrise, hvor vi mister arter i et hidtil uset tempo. Her er forskningen fuldstændig utvetydig i konklusionerne. Naturen har brug for mere plads og en bedre beskyttelse. Og det er netop formålet med naturnationalparkerne og den urørte skov, som er blevet besluttet at gennemføre i denne valgperiode. Det er svært ikke at glæde sig over, at vælgerne så overvældende støtter op om de tiltag, siger hun.

Opbakning på tværs af regioner
Opbakningen til naturnationalparkerne og urørt skov fordeler sig jævnt over hele landet.

Størst er opbakningen i Region Hovedstaden og Region Sjælland, hvor 76 procent af vælgerne mener, at det er en god idé at sikre mere vild natur i form af naturnationalparker og urørt skov.

I Region Syddanmark og i Region Nordjylland er der opbakning fra hhv. 70 og 68 procent, mens 64 procent af vælgerne i Region Midtjylland støtter naturnationalparkerne og urørt skov.

Find de regionale tal her

At der er opbakning rundt om i hele landet, vækker også begejstring hos en anden naturorganisation, Verdens Skove:

– De 15 naturnationalparker og udlægningen af 75.000 hektar urørt skov er de første vigtige skridt, hvis vi skal bremse naturens tilbagegang. Men naturens hovedproblem er, at den mangler plads. Derfor håber vi også, at et nyt flertal i folketinget vil tage næste vigtige skridt og gennemfører en naturlov, som gør, at Danmark kan leve op til EU's målsætninger om 30 procent beskyttet natur, siger Pil Christensen, politisk medarbejder i Verdens Skove

Både Danmarks Naturfredningsforening og  Verdens Skove arbejder begge for en naturlov, som skal sikre en yderligere beskyttelse af naturen i Danmark.

Både røde og blå vælgere støtter op
Undersøgelsen viser også, at opbakningen til naturnationalparker og urørt skov findes både blandt de røde og blå vælgere.

Hos blå blok mener 63 procent af vælgerne, at det er en god idé at sikre mere vild natur i form af naturnationalparker og urørt skov, mens 15 procent er imod. Blandt rød bloks vælgere er der opbakning fra hele 82 procent, mens blot 4 procent er imod.

Det er samtidig lige knap halvdelen af de blå vælgere, der ønsker etablering af endnu flere naturnationalparker og mere vild natur, mens 26 procent er imod. Tilsvarende svarer 2 ud af 3 af de røde vælgere, at der bør udpeges flere naturnationalparker og sikres mere vild natur, mens 9 procent er imod.

_____________________

Om målingen

Målingen er gennemført af Epinion for Danmarks Naturfredningsforening og er udarbejdet på baggrund af i alt 2.013 gennemførte interview med danskere på 18 år og derover. Interviewene er indsamlet via et onlinepanel af Epinion i perioden 26. august - 5. september 2022.

Epinion har spurgt:

• Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn? Det er en god ide at sikre mere vild natur i form af naturnationalparker og urørt skov
    • Helt enig (30%)
    • Enig (41%)
    • Hverken enig eller uenig (18%)
    • Uenig (6%)
    • Helt uenig (3%)
    • Ved ikke (3%)
  • Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn? Der bør blev udpeges flere naturnationalparker i Danmark med store græssende dyr og sikres mere vild natur
    • Helt enig (22%)
    • Enig (35%)
    • Hverken enig eller uenig (23%)