If Forsikring

Stor købelyst og investeringsvilje løfter Ifs resultat

Del
God kundevækst, loyale kunder og et solidt løft i privates købelyst gør, at forsikringsselskabet If for tredje kvartal kan præsentere et stærkt resultat. Koncernchef Morten Thorsrud fremhæver, at privatkunderne bidrager til væksten og et resultat på 2,03 milliarder svenske kroner for tredje kvartal 2020.

De private investeringer ser ud til at øges i Norden, og det slår positivt ud på salg og fornyelse af forsikringer hos If, der er Nordens største forsikringsselskab.

- Hen over sommeren og ind i efteråret har folk investeret i biler, sommerhuse, både og autocampers. Det mærker vi på efterspørgslen af vores forsikringer, siger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.

- Samtidig har vi kontakt med mange virksomheder og privatpersoner som oplever hårde tider, noget som viser, hvor udfordrende den aktuelle situation er.

Onlinesalg for over 1 mia. SEK
På nordisk plan har If oplevet en næsten eksplosiv interesse for personforsikringer under coronatiden, med en stigning i antal forespørgsler på over 50 % og et løft i salget med cirka 20 %. Også i Danmark ses ved udgangen af tredje kvartal en begyndende øget vækst.

- Vi oplever, at mange har behov for rådgivning i relation til personforsikringer. For os er det vigtigt hjælpe til, at folk får de forsikringer, der passer til den enkelte person, familie eller virksomhed, siger koncernchefen.

- Det er også særlig godt at se, at det samlede digitale salg af forsikringer i If-koncernen fortsætter med at stige. Vi har år til dato solgt forsikringer online til Privat-segmentet for over 1 milliard svenske kroner, og det viser, at onlinesalg af forsikringer bliver stadig mere vigtigt, siger Morten Thorsrud.

God omkostningskontrol
- Det er vigtigt at fremhæve vores medarbejdere, som har taklet dette udfordrende år på en helt utrolig måde. Som selskab har vi klaret dette med god omkostningskontrol og uden større ekstra investeringer på IT-siden. Det har været muligt, fordi vi har været på forkant i digitaliseringen af vores virksomhed, siger Ifs koncernchef.

Morten Thorsrud siger også, at ændrede vaner og tendenser i befolkningen på grund af pandemien bidrager til mindre skadesudgifter. Dette udlignes dog til dels af store skadesudbetalinger inden for rejser og for storskader i Industri-segmentet. Udgifterne for corona-relatererede erstatningskrav efter årets første ni måneder er opgjort til 375 millioner svenske kroner.

Koncernresultat for tredje kvartal
Koncernresultatet for tredje kvartal 2020 viser en fortsat stærk fremgang for Nordens største forsikringsselskab.

  • Combined ratio for årets 9 første måneder ender på 82,4 (84,3 % i 2019).
    For tredje kvartal 2020 er combined ratio på 82,9 (83,5 % i tredje kvartal 2019).
  • Teknisk resultat for tredje kvartal er 2 036 MSEK (1 976).
  • Præmieindtægter i tredje kvartal var 10 211 MSEK (10 126).
  • If har totalt set en præmievækst på 5,2 % for kvartalet.
  • Investeringsresultatet viser fortsat god fremgang efter det bratte fald tidligere på året. For tredje kvartal var det på 542 MSEK (477).

Det danske resultat
If fortsætter også den gode vækst på det danske marked dette kvartal.

  • Præmieindtægter i tredje kvartal var 752 MDKK (688 MDKK i tredje kvartal 2019).
  • Teknisk resultat i tredje kvartal var på 107 MDKK (55 DKK i tredje kvartal 2019).
  • Combined ratio endte for årets ni første måneder på 90,8 (91,2 %). Combined ratio endte på 87,0 i tredje kvartal (92,8).

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om If Forsikring

If Forsikring
If Forsikring
Stamholmen 159
2650 Hvidovre

+45 70 12 12 12http://www.if.dk/

If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse

If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve

Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å

Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse

If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye