Stor kampagne med opråb: På tide, at vi tager kostens betydning for rejsningsproblemer alvorligt

Når man går til sin læge eller søger information om rejsningsproblemer, bør man som minimum blive informeret om kostens betydning, samt hvordan rejsningsproblemer kan være et forvarsel om andre, alvorlige sygdomme. Systemet svigter borgerne. Sådan lyder et par af budskaberne i en landsdækkende kampagne, der indledes torsdag.
Kampagnen Planterig6 – der skydes i gang torsdag den 27. april og fortsætter i de kommende uger med videoer og annoncer både i aviser, på plakater i bybilledet og på sociale medier – sætter fokus på rejsningsproblemer.

Omkring 150.000 danske mænd oplever rejsningsproblemer. I 4 af 5 tilfælde ligger der fysiske årsager bag – den primære årsag er, at de små blodkar i penis er forkalkede, hvilket fører til, at blodet ikke kan løbe frit.

Rejsningsproblemer bør tages alvorligt, både fordi de kan gå ud over livskvaliteten, men også fordi de kan være en indikation på en kredsløbssygdom og forestående blodpropper.

Heldigvis kan man selv gøre meget for at minimere sin risiko for disse lidelser. Studier har vist, at en planterig kost kan forebygge hjertekarsygdommeog endda få åreforkalkninger til at svinde ind. Undersøgelser fra en række lande, blandt andet USA, Kina og Grækenland, har også vist, at en planterig kost er forbundet med lavere forekomst af rejsningsproblemer.

“Kostens betydning for mænds evne til at få rejsning tages desværre ikke alvorligt af landets patient- og lægeforeninger. Lægeuddannelsen er desuden mangelfuld hvad angår forebyggelse af disse sygdomme gennem kosten, og samfundet bruger dyrebare ressourcer på behandling af lidelser, der kan forebygges gennem en ændret livsstil,”  siger Dansk Vegetarisk Forenings generalsekretær, Rune-Christoffer Dragsdahl.

Kampagnen Planterig6 – der skydes i gang torsdag den 27. april og fortsætter i de kommende uger med videoer og annoncer både i aviser, på plakater i bybilledet og på sociale medier – sætter fokus på rejsningsproblemer: Hvad de kan skyldes, hvorfor de bør tages alvorligt af sundhedssystemet, og ikke mindst hvordan man kan sænke sin egen risiko for at få problemer. Men kampagnen forsøger samtidig at råbe lægeforeninger, patientforeninger og politikere op for at få dem til at tage problemet alvorligt.

“Det halter med rådgivningen og folkeoplysningen på dette område. Når man går til sin læge eller søger information om rejsningsproblemer, bør man som minimum blive informeret om kostens indflydelse på den seksuelle sundhed samt hvordan andre alvorlige sygdomme kan forebygges gennem kosten. Her svigter systemet virkelig borgerne, og det er dét, kampagnen skal rette op på,” lyder det fra Rune-Christoffer Dragsdahl.

Du kan fra torsdag morgen læse meget mere om kampagnen på planterig6.dk. Kampagnen ledes af Dansk Vegetarisk Forening og har modtaget økonomisk støtte fra det europæiske paraplyinitiativ Healthy Food Healthy Planet.