Stor interesse fra små producenter for ny webshop fra Coop

Coop Crowdfunding lancerer en ny webshop, hvor fødevarevirksomheder kan sælge direkte til forbrugerne uden om butikkerne. Webshoppen er næste skridt i crowdfunding-platformens mål om at sikre mere vækst blandt danske fødevareproducenter. De første 50 små producenter er klar

Coop Crowdfunding åbner en ny webshop, hvor alle mindre, danske fødevareproducenter kan sælge deres varer direkte til kunderne og altså uden om butikkerne. Interessen for at få varer i webshoppen har været stor, og mere end 100 virksomheder har deltaget i onboarding workshops.

Den store tilslutning bekræfter detailvirksomheden i ideen om at koble udbud og efterspørgslen tættere sammen i forretning. En ide der opstod i 2017, hvor Coop Crowdfunding blev etableret blandt andet for at inddrage forbrugerne i produktudvikling for at sikre en dedikeret efterspørgsel på de varer, der endte på butikshylderne.

Chef for Coop Crowdfunding Nicolai Jæpelt mener, at webshoppen er et vigtigt skridt for at hjælpe de mindre og mellemstore danske fødevareproducenter med at overleve den svære opstart – og særligt den store udfordring, som 2020 har budt på.

”På første uge har webshoppen allerede mere end 50 virksomheder i pipeline. Det fortæller os, at der er et stærkt voksende marked for produkter, der endnu er for små til at blive solgt gennem vores butikker. Nogen vil måske sige, at vi modarbejder os selv, men coronakrisen viste os, at der er en utrolig, stor velvilje for at købe ind hos producenterne,” siger Nicolai Jæpelt.

Webshop skal booste den danske fødevarebranche

Coop Crowdfunding forventer, at webshoppen på sigt kan blive en større spiller i takt med, at flere virksomheder kommer ombord.

“Med den opstartsinteresse og tilslutning, der har været, kan vi se fine muligheder for, at udbuddet af varer i webshoppen vil vokse støt. Vi har over 20.000 engagerede brugere på platformen, der er vant til at støtte virksomheders crowdfunding, og som er supermotiverede for at få muligheden for at handle i webshoppen,” siger Nicolai Jæpelt.

Fra midlertidig hjælp til permanent forretningsmulighed

Webshoppen kom til verden efter, at Coop Crowdfunding hjalp mere end 100 fødevarevirksomheder med at sælge varer under coronakrisen i foråret, hvor mange små producenter mistede stort set al deres omsætning. Som led i sin ”Genstart Danmark”-plan tilbød Coop de små kriseramte producenter at sælge varer direkte til forbrugerne via Coop Crowdfundings platform. I perioden fra april til 1. juli blev der oprettet 180 forskellige projekter på den nye corona-webshop. Mere end 4.000 kunder købte varer ind og gav dermed en hårdt tiltrængt håndsrækning til de pressede producenter.

Det har givet både Coop og mange små producenter blod på tanden. Derfor har Coop udviklet en helt ny webshop. Tilbuddet om en webshop med direkte salg til forbrugerne har vakt begejstring hos producenterne. Blandt andre den økologiske svineavler Maria Bojsen fra virksomheden Birthesminde. Hun havde stor succes med i foråret at sælge fra den midlertidige corona-webshop, hvor hun omsatte for 93.000 kroner:

”Det er en supergod mulighed for os for at blive ved at sælge direkte til forbrugeren. Det vil vi rigtig gerne, for vi når ud til mange flere gennem Coop Crowdfundings platform, end vi gør via vores egne kanaler. Jeg tror, mange små producenter har efterlyst noget som dette initiativ, hvor man kan sælge direkte til forbrugeren uden et for dyrt mellemled. Det er virkelig fedt”, siger Maria Bojsen.

Fakta

Coop Crowdfunding blev etableret i 2017 og har foreløbig sikret finansiering af mere end 400 projekter inden for den danske fødevare- og dagligvarebranche. I alt er der rejst 25 millioner kroner, som almindelige danskere har skudt i de udbudte projekter.

Køb ind på den nye webshop her: www.crowdfunding.coop.dk/search?shop

Yderligere information:

Chef for Coop Crowdfunding, Nicolai Jæpelt, 2913 7665

Kvickly åbner over 50 nye mad-afdelinger17.5.2021 10:26:43 CEST | Pressemeddelelse

Fra denne uge og frem til marts 2022 åbner Kvickly over 50 helt nye afdelinger, der skal gøre de daglige måltider lettere for danskerne. Over de kommende ti måneder vil der åbne nye afdelinger i 5 varehuse pr. måned. Under navnet MadCooperativet bliver slagter- og delikatesseafdelingerne bygget om. Fra at være koncentreret om fersk kød, hvor kunderne selv laver maden derhjemme, bliver det nu anderledes afdelinger, opdelt i 4 zoner med vægt på færdige måltidsløsninger fra morgenmad til frokost og aftensmad og inspiration i brug af kød og grønt. ”Vi gør det for at imødekomme vores kunders krav om kvalitetsmad, inspiration og løsninger, der gør hverdagen lidt lettere,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Kvickly Forud for åbningen er der gennemført et uddannelsesprogram for medarbejderne, så kunderne kan få rådgivning af de faguddannede medarbejdere. Danskernes indkøbsvaner er under hastig forandring. I forbindelse med et måltidsstudie i 2019 konstaterede Coop en klar differentiering m

SuperBrugsen åbner 150 nye mad-afdelinger17.5.2021 10:24:07 CEST | Pressemeddelelse

Fra denne uge og frem til marts 2022 åbner SuperBrugsen ca. 160 helt nye afdelinger, der skal gøre de daglige måltider lettere for danskerne. Afdelingerne vil byde på inspiration til varierede, nemme måltidsløsninger af god kvalitet. Over de kommende ti måneder vil der åbne nye afdelinger i 15 butikker pr. måned. Dermed er der tale om et af de største udrulningsprojekter i kædens historie. Under navnet MadCooperativet bliver slagter- og delikatesseafdelingerne bygget om. Fra at være koncentreret om fersk kød, hvor kunderne selv laver maden derhjemme, bliver det nu anderledes afdelinger,opdelt i 4 zoner med vægt på færdige måltidsløsninger fra morgenmad til frokost og aftensmad og inspiration i brug af kød og grønt. ”Kundernes madvaner er under hastig forandring. Kravene til inspiration og til løsninger er langt større i dag. Med det nye koncept vil vi gå foran i den udvikling, hvor overskrifterne er kvalitet, lokal variation og bekvemmelighed,” siger kædedirektør Jesper Gottschalck Jen

Plantning af 250.000 træer i Coops første folkeskov begynder11.5.2021 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

(Bemærk i forhold til tidligere udsendt meddelelse, vil der pga Corona-situationen ikke være skole-elever med i plantningen). Tirsdag og onsdag den 11. og 12. maj begynder Coop at plante 250.000 træer i den første af en række folkeskove, koncernen har planlagt over hele Danmark. Den første folkeskov er ved Idomlund i Holstebro. Redaktionen er meget velkommen til at overvære plantningen og høre mere om projektet 12. maj kl. 10-14 Til stede er klimachef i Coop, Peter Svendsen, der er ansvarlig for projektet, og det lokale skovråd m.fl. Arealet ved Idomlund er på 113 hektarer (svarende til 226 fodboldbaner). Coop har købt det i samarbejde med Hedeselskabet, som kommer til at stå for beplantningen, der altså begynder i næste uge. Over de næste 10 år er målet at plante 1000 hektarer skov, hvilket forventes at koste i størrelsesorden 160 millioner kr. Formålet med Coop Folkeskove er at skabe ny natur, der kan bidrage til øget biodiversitet, beskytte drikkevandet, skabe rekreative fællesareal

Brugsforening åbner første Coop3653.5.2021 09:39:37 CEST | Pressemeddelelse

Som den første selvstændige brugsforening åbner Middelfart Brugsforening nu en Coop365. Coop365 er en test af fremtidens lavprissupermarked, som i løbet af de seneste otte måneder er blevet en voksende succes, og som nu omfatter ca. 40 butikker over hele Danmark. Middelfart Brugsforening har besluttet at bygge den Fakta-butik, man driver i Gelsted, om til en Coop365. Den nye butik skal stå klar inden sommerferien i år. ”Det er et meget positivt signal, at en af landets største brugsforeninger tror så meget på Coop365, at de går ind og investerer i konceptet allerede på dette tidspunkt,” siger kædedirektør Thomas Nielsen, Coop365 og Fakta. Med konverteringen til Coop365 får butikken ca. 1000 flere forskellige varer. Konceptet er Coops bud på fremtidens lavprissupermarked – et nyt format som placerer sig mellem discountbutikker og kvalitetssupermarkeder. Billigere i pris, bedre i udvalg og nemmere i hverdagen. Butikken i Gelsted er en af de i alt ni Fakta-butikker, som drives på franchis