Stor interesse fra små producenter for ny webshop fra Coop

Coop Crowdfunding lancerer en ny webshop, hvor fødevarevirksomheder kan sælge direkte til forbrugerne uden om butikkerne. Webshoppen er næste skridt i crowdfunding-platformens mål om at sikre mere vækst blandt danske fødevareproducenter. De første 50 små producenter er klar

Coop Crowdfunding åbner en ny webshop, hvor alle mindre, danske fødevareproducenter kan sælge deres varer direkte til kunderne og altså uden om butikkerne. Interessen for at få varer i webshoppen har været stor, og mere end 100 virksomheder har deltaget i onboarding workshops.

Den store tilslutning bekræfter detailvirksomheden i ideen om at koble udbud og efterspørgslen tættere sammen i forretning. En ide der opstod i 2017, hvor Coop Crowdfunding blev etableret blandt andet for at inddrage forbrugerne i produktudvikling for at sikre en dedikeret efterspørgsel på de varer, der endte på butikshylderne.

Chef for Coop Crowdfunding Nicolai Jæpelt mener, at webshoppen er et vigtigt skridt for at hjælpe de mindre og mellemstore danske fødevareproducenter med at overleve den svære opstart – og særligt den store udfordring, som 2020 har budt på.

”På første uge har webshoppen allerede mere end 50 virksomheder i pipeline. Det fortæller os, at der er et stærkt voksende marked for produkter, der endnu er for små til at blive solgt gennem vores butikker. Nogen vil måske sige, at vi modarbejder os selv, men coronakrisen viste os, at der er en utrolig, stor velvilje for at købe ind hos producenterne,” siger Nicolai Jæpelt.

Webshop skal booste den danske fødevarebranche

Coop Crowdfunding forventer, at webshoppen på sigt kan blive en større spiller i takt med, at flere virksomheder kommer ombord.

“Med den opstartsinteresse og tilslutning, der har været, kan vi se fine muligheder for, at udbuddet af varer i webshoppen vil vokse støt. Vi har over 20.000 engagerede brugere på platformen, der er vant til at støtte virksomheders crowdfunding, og som er supermotiverede for at få muligheden for at handle i webshoppen,” siger Nicolai Jæpelt.

Fra midlertidig hjælp til permanent forretningsmulighed

Webshoppen kom til verden efter, at Coop Crowdfunding hjalp mere end 100 fødevarevirksomheder med at sælge varer under coronakrisen i foråret, hvor mange små producenter mistede stort set al deres omsætning. Som led i sin ”Genstart Danmark”-plan tilbød Coop de små kriseramte producenter at sælge varer direkte til forbrugerne via Coop Crowdfundings platform. I perioden fra april til 1. juli blev der oprettet 180 forskellige projekter på den nye corona-webshop. Mere end 4.000 kunder købte varer ind og gav dermed en hårdt tiltrængt håndsrækning til de pressede producenter.

Det har givet både Coop og mange små producenter blod på tanden. Derfor har Coop udviklet en helt ny webshop. Tilbuddet om en webshop med direkte salg til forbrugerne har vakt begejstring hos producenterne. Blandt andre den økologiske svineavler Maria Bojsen fra virksomheden Birthesminde. Hun havde stor succes med i foråret at sælge fra den midlertidige corona-webshop, hvor hun omsatte for 93.000 kroner:

”Det er en supergod mulighed for os for at blive ved at sælge direkte til forbrugeren. Det vil vi rigtig gerne, for vi når ud til mange flere gennem Coop Crowdfundings platform, end vi gør via vores egne kanaler. Jeg tror, mange små producenter har efterlyst noget som dette initiativ, hvor man kan sælge direkte til forbrugeren uden et for dyrt mellemled. Det er virkelig fedt”, siger Maria Bojsen.

Fakta

Coop Crowdfunding blev etableret i 2017 og har foreløbig sikret finansiering af mere end 400 projekter inden for den danske fødevare- og dagligvarebranche. I alt er der rejst 25 millioner kroner, som almindelige danskere har skudt i de udbudte projekter.

Køb ind på den nye webshop her: www.crowdfunding.coop.dk/search?shop

Yderligere information:

Chef for Coop Crowdfunding, Nicolai Jæpelt, 2913 7665

Coop går i samarbejde med TV 2 om årets julekalender14.11.2020 04:00:00 CETPressemeddelelse

TV 2 og Coop har indgået et eksklusivt samarbejde om årets julekalender for børn. Det indebærer, at der er udviklet samlealbum og samlekort, som allerede nu kan fås i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen. Kortene, som man får når man handler i butikkerne, kan indsættes i samlealbummet, som indeholder uddybende historier om de forskellige karakterer og steder i ”Juleønsket”. Der er også små opgaver og gåder og opskrifter fra Coops mad- og undervisningsprojekt Go Cook. Så der er kort sagt stof til god underholdning i julemåneden. Årets julekalender er ”Juleønsket”, der er en genudsendelse fra 2015, og det har været en af TV 2s mest populære julekalendere. Yderligere information: Projektleder Tanja La Cour, 28 30 28 06 Tanja.la.cour@coop.dk Læs mere om albummet og kortene på www.coop.dk/juleoensket

Coop er igen begyndt at købe ejendomme: Investerer over 1,5 mia. på to år12.11.2020 10:28:09 CETPressemeddelelse

Coop vil i fremtiden i højere grad eje de ejendomme, hvorfra man driver sine butikker. Derfor har koncernen i 2019 og 2020 investeret over 1,5 milliard kr. i ejendomme. Det seneste køb er Nørrebro Holding af 2019 ApS, der bl.a. omfatter ejendomskomplekset Nørrebrogade 155-159 i København, som man har købt for godt 300 millioner kr.,og hvor det er tanken at udvikle en endnu bedre butik for kunderne. Derudover har Coop i løbet af i år købt et større tocifret antal butiksejendomme over hele landet. I 2019 købte Coop den markante ejendom på Fyn, hvor fra man driver Odense Distributionscenter, for over en halv milliard kr. ”Vi vil gerne eje de ejendomme, der er vitale for vores infrastruktur. Og vi mener, at retail og real estate er tæt forbundet. Derfor vil vi på langt sigt og under de rette markedsvilkår købe nye ejendomme, hvorfra vi selv driver butikker,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen, Coop. Flere andre større ejendomshandler ventes at falde på plads inden for de kommende m

Coop køber ejendomsselskab for over 300 millioner kr.12.11.2020 10:23:27 CETPressemeddelelse

Coop overtager pr. 12. november ejendomskomplekset Nørrebrogade 155-159 og Søllerødgade 15-19 lige ved Nørrebros Runddel i København. Det består af Kvickly, en række boliger og erhvervslejemål. Den samlede købspris er mere end 300 millioner kr. Boligdelen placeret i Søllerødgade sælger Coop videre pr. 1.12. 2020 til CapMan Nordic Property Income Fund, CMNPI. ”Vi køber ejendommene for at få bedre muligheder for at udvikle vores egen butiksdel. Samtidig er det vores vurdering, at det på langt sigt er en god investering, at vi ejer de bygninger, hvor vi har nogle af vores vigtigste butikker,” siger ejendomschef Flemming Møller Hansen, Coop Ejendomme Hasse Wulff fraCapman siger: ”Ejendommen i Søllerødgade 15-19 passer godt til strategien for vores nordiske indkomstfond, om at skabe et stabilt og risikovægtet afkast til glæde for vores investorer. Investorerne i denne fond har et langsigtet perspektiv med fokus på stabile cash flows. Derfor er det fint at købe en ejendom som allerede er i d

Coop vinder igen kopisag26.10.2020 11:30:00 CETPressemeddelelse

Sø- Og Handelsrettet har i dag afsagt dom i en sag anlagt af virksomheden Ferm Living mod Coop. Firmaet mente, at en plantekasse, som Coop solgte i sine butikker, var en kopi af Ferm Livings. Sø- og Handelsretten har frifundet Coop for samtlige de påstande, som Ferm Living havde nedlagt. ”Det er en klar og meget tilfredsstillende dom. For den beskytter den frie konkurrence og giver forbrugerne et frit valg og muligheden for at spare penge, når der er tale om varer, der ikke har et unikt design og hvor funktionaliteten er det afgørende,” siger senioradvokat Per Sjøqvist, Coop. Blomsterkasserne består af en aflang, lakeret metalkasse, som er placeret på et stativ. Både Coops og Ferm Livings udgaver findes i forskellige farver. Coop har købt kassen af virksomheden Wolly & Co A/S. De blev første gang solgt i 2017. De er solgt for mellem 129 og 299 kroner. Ferm Livings plantekasser med navnet "Plant Box" er stadig i handlen og koster mellem 1200 og 1500 kroner. Af de ca. 25 sager, som firma