Coop Danmark A/S

Stor interesse fra små producenter for ny webshop fra Coop

Del
Coop Crowdfunding lancerer en ny webshop, hvor fødevarevirksomheder kan sælge direkte til forbrugerne uden om butikkerne. Webshoppen er næste skridt i crowdfunding-platformens mål om at sikre mere vækst blandt danske fødevareproducenter. De første 50 små producenter er klar

Coop Crowdfunding åbner en ny webshop, hvor alle mindre, danske fødevareproducenter kan sælge deres varer direkte til kunderne og altså uden om butikkerne. Interessen for at få varer i webshoppen har været stor, og mere end 100 virksomheder har deltaget i onboarding workshops.

Den store tilslutning bekræfter detailvirksomheden i ideen om at koble udbud og efterspørgslen tættere sammen i forretning. En ide der opstod i 2017, hvor Coop Crowdfunding blev etableret blandt andet for at inddrage forbrugerne i produktudvikling for at sikre en dedikeret efterspørgsel på de varer, der endte på butikshylderne.

Chef for Coop Crowdfunding Nicolai Jæpelt mener, at webshoppen er et vigtigt skridt for at hjælpe de mindre og mellemstore danske fødevareproducenter med at overleve den svære opstart – og særligt den store udfordring, som 2020 har budt på.

”På første uge har webshoppen allerede mere end 50 virksomheder i pipeline. Det fortæller os, at der er et stærkt voksende marked for produkter, der endnu er for små til at blive solgt gennem vores butikker. Nogen vil måske sige, at vi modarbejder os selv, men coronakrisen viste os, at der er en utrolig, stor velvilje for at købe ind hos producenterne,” siger Nicolai Jæpelt.

Webshop skal booste den danske fødevarebranche

Coop Crowdfunding forventer, at webshoppen på sigt kan blive en større spiller i takt med, at flere virksomheder kommer ombord.

“Med den opstartsinteresse og tilslutning, der har været, kan vi se fine muligheder for, at udbuddet af varer i webshoppen vil vokse støt. Vi har over 20.000 engagerede brugere på platformen, der er vant til at støtte virksomheders crowdfunding, og som er supermotiverede for at få muligheden for at handle i webshoppen,” siger Nicolai Jæpelt.

Fra midlertidig hjælp til permanent forretningsmulighed

Webshoppen kom til verden efter, at Coop Crowdfunding hjalp mere end 100 fødevarevirksomheder med at sælge varer under coronakrisen i foråret, hvor mange små producenter mistede stort set al deres omsætning. Som led i sin ”Genstart Danmark”-plan tilbød Coop de små kriseramte producenter at sælge varer direkte til forbrugerne via Coop Crowdfundings platform. I perioden fra april til 1. juli blev der oprettet 180 forskellige projekter på den nye corona-webshop. Mere end 4.000 kunder købte varer ind og gav dermed en hårdt tiltrængt håndsrækning til de pressede producenter.

Det har givet både Coop og mange små producenter blod på tanden. Derfor har Coop udviklet en helt ny webshop. Tilbuddet om en webshop med direkte salg til forbrugerne har vakt begejstring hos producenterne. Blandt andre den økologiske svineavler Maria Bojsen fra virksomheden Birthesminde. Hun havde stor succes med i foråret at sælge fra den midlertidige corona-webshop, hvor hun omsatte for 93.000 kroner:

”Det er en supergod mulighed for os for at blive ved at sælge direkte til forbrugeren. Det vil vi rigtig gerne, for vi når ud til mange flere gennem Coop Crowdfundings platform, end vi gør via vores egne kanaler. Jeg tror, mange små producenter har efterlyst noget som dette initiativ, hvor man kan sælge direkte til forbrugeren uden et for dyrt mellemled. Det er virkelig fedt”, siger Maria Bojsen.

Fakta

Coop Crowdfunding blev etableret i 2017 og har foreløbig sikret finansiering af mere end 400 projekter inden for den danske fødevare- og dagligvarebranche. I alt er der rejst 25 millioner kroner, som almindelige danskere har skudt i de udbudte projekter.

Køb ind på den nye webshop her: www.crowdfunding.coop.dk/search?shop

Yderligere information:

Chef for Coop Crowdfunding, Nicolai Jæpelt, 2913 7665

https://crowdfunding.coop.dk/

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop og brugsforeningernes driftsresultat for 2023: Lille fremgang men stadig klart utilfredsstillende20.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et samlet driftsresultat (EBIT før ekstraordinære nedskrivninger) på – 761 mio. kr. mod -1.034 mio. kr. i 2022 blev 2023 et skuffende år for Coop Familien. For Coop Danmark A/S blev driftsresultatet før særlige nedskrivninger på samme niveau som sidste år. EBIT-resultatet blev -717 mio. kr. mod -722 mio. kr. året før. For de selvstændige brugsforeninger var der dog tale om en forbedring. Her blev resultatet efter skat forbedret fra et underskud på 192 mio. kr. til et overskud på 21 mio. kr. Den samlede omsætning for Coop og brugsforeningerne blev fastholdt på samme niveau, 46,6 mia. kr. (ekskl. moms) mod 46,9 mia. kr. året før. Det er på trods af nedlukning af Irma og Coop.dk MAD, hvilket har betydet en omsætningsfremgang på 7 procent for sammenlignelige butikker og tilfredsstillende udvikling i markedsandel. Men det samlede driftsresultat ender alligevel med at blive stærkt utilfredsstillende. Det er påvirket af investeringen i ombygninger, engangsomkostninger til lukning af aktiv

365discount styrker ledelsen med ny salgsdirektør fra konkurrent17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Kenn Birkebæk er ansat om ny salgsdirektør i 365discount. Det sker som et led i en strategisk tilpasning, hvor Kenns rolle bliver at optimere og effektivisere butiksdriften i kædens butikker på tværs af landet. Kenn Birkebæk bringer næsten ni års erfaring fra Netto med sig, hvor han senest har varetaget rollen som Group Director. Udskiftningen i ledelsen kommer som svar på behovet for en ny profil i takt med ændringer i strategien og organisationen. Kenn Birkebæk tiltræder 1. maj 2024. "Vi er overbeviste om, at Kenns baggrund og erfaring vil være en værdifuld tilføjelse, der kan bidrage til udviklingen af et velfungerende lederteam, der ikke kun leverer resultater, men også trives og føler sig involverede," udtaler Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount. Som følge af dette fratræder hidtidig salgsdirektør Jannich Larsen pr. dags dato. ”Jannich har været en vigtig del af vores implementering og har bidraget betydeligt til 365discounts succeser. Vi er taknemmelige for den tid og det

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye