Stor interesse for støttepulje til regional udvikling

I alt 100.000 kroner uddeles i disse dage til ti forskellige fællesskaber i Region Sjælland. Der er indgået i alt 451 ansøgninger til SEAS-NVE’s donationsprogram, der halvårligt uddeler ti donationer af en værdi på 10.000 kroner. Det er en stigning på små 20 procent siden forårets uddeling.

Bred geografisk spredning af donationerne

”Vi har siden opstarten af vores donationsprogram i 2013 oplevet stor interesse fra alt fra klassiske fællesskaber som idrætsforeninger, forsamlingshuse og spejdere, men oplever også en stigende interesse fra andre typer fællesskaber som kultur- og kunstforeninger og denne gang en lokal biograf. Det vidner om, at vi med vores donationsprogram har ramt et koncept, som på den ene eller anden måde, kan komme alle vores andelshavere – ældre som unge – til gode. Vi er glade for interessen, og sammen med vores andelshavere vil vi fortsætte med at give tilbage til fællesskabet i regionen”, siger Jesper Hjulmand, administrerende direktør i SEAS-NVE.

Donation muliggør fortsat legende indlæring

Dina Hummelgaard er lærer på Fjordskolen Lyshøj, der ligger i Hyrdehøj Skov ved Roskilde, og er en af de mange fra oplandets skoler, institutioner og foreninger, der bruger Økobasen.

”Vores fælles Økobase, som bruges af både skoler, børnehaver og andre fritidsinstitutioner danner rammen om en masse gode aktiviteter i vores lokalområde. Det at kunne tilbyde legende indlæring i det fri giver store fordele indlæringsmæssigt, og det betyder meget i et lille lokalområde som vores, at vi kan tilbyde børnene denne type undervisning. Vi er flere, der har brugt en del kræfter på at inddrage lokalområdet og på at vise, at undervisning i det fri er en vigtig prioritet. Derfor er vi også rigtig glade for, at lokalmiljøet i form af SEAS-NVE bakker op om vores projekt”.

Økobasen får støtte til kunne reparere ødelagt inventar og sætte tiltrængte udskiftninger af udendørs undervisningsmateriale i gang.

Følgende ti fællesskaber er udvalgt til at modtage en donation i efteråret 2017:

1. Økobasen, Hyrdehøj Skov, Roskilde. Får støtte til kunne reparere ødelagt inventar og sætte tiltrængte udskiftninger af udendørs undervisningsmateriale i gang, så den fortsat kan bruges af lokalområdets mange skoler, institutioner og øvrige besøgende.
  2. Næstved Døveforening, Næstved. Får støtte til at arrangere en julefest med traditionel julemad og med socialt samvær for foreningens døve og hørehæmmede medlemmer, der er i alderen 70-89 år, fredag d. 29.december 2017 i Næstved.
  3. Fejø Kammermusikfestival 2018, Fejø. Får støtte til at dække honorarer til de musikere, der spiller på Fejø Kammermusikfestival 2018, som arbejder på at fortsætte øens succes med at afholde en velbesøgt festival i et afsidesliggende område.
  4. Ældre Sagen Nysted, Nysted. Får støtte til at lave sociale arrangementer i Kettinge Kirke, som bl.a. inkluderer fællesspisninger og et forsøg på at skaffe flere besøgsvenner til Besøgsvenne- og Vågetjenesten.
  5. Karrebæksminde Vinterbadeklub, Næstved. Får støtte til at anlægge en badebro, som kan bruges af alle, og som skal gå hen over en stenmole, så der på den måde bliver direkte adgang til havet.
  6. IF Frem Bjæverskov Gymnastik, Køge. Får støtte til at anlægge et udendørs træningsområde med bl.a. udendørs crossfit faciliteter, som kan bruges af både foreningens mange medlemmer og af lokalområdets børn og unge.
  7. Mørkøv Kinos Venner, Mørkøv. Får støtte til at udskifte gamle stofledninger og fatninger i den lille lokale biograf med tidssvarende LED belysning i biografsalen og i den tilhørende kiosk.
  8. Dianalund Idrætsforening, Gymnastikafdeling. Får støtte til at anskaffe sig en ny Airtrackbane springbane til foreningens mange unge gymnaster.
  9. ”Grønne hjerte og oasen gennemstrømmer byen”, Regstrup. Får støtte til at etablere en shelterplads, som skal give Regstrup og omegn, nær Holbæk, et sted at samles om og dermed være med til at skabe et sammentømret fællesskab i byen.
  10. Tårnborg Lokalråd, Korsør. Får støtte til at gøre Hasleby Naturpark til et attraktivt og rekreativt område for lokalområdets beboere. Støtten skal bl.a. bruges på at anskaffe borde og bænke, som skal tiltrække flere til området.

Christian Hørdum Andersen, Kommunikationskonsulent i SEAS-NVE, telefon: 59 21 48 90, mail: crh@seas-nve.dk

Bred geografisk spredning af donationerne
Jesper Hjulmand, administrerende direktør i SEAS-NVE
Tidligere donationsmodtagere fra Spejd-Niløse spejderne

Fakta om SEAS-NVE’s donationsprogram:

Formålet med SEAS-NVE’s donationsprogram er at støtte lokale fællesskaber for derigennem at bidrage positivt til udvikling og aktivitet i region Sjælland. To gange om året uddeler SEAS-NVE 10 gange 10.000 kroner til forskellige initiativer i regionen.

Næste uddeling sker i marts med ansøgningsfrist den 10. marts 2018 klokken 14.00.

Ildsjælepris: Hun hædres for at aktivere en hel by29.9.2017 19:38pressemeddelelse

Lotte Krogh Nielsen bor i Stenlille, som hun lever og ånder for. I august samlede hun bl.a. 6000 mennesker – det tredobbelte af Stenlilles samlede antal indbyggere – til årets eventuge ”Sjov i Gaden”. Gennem flere år har hun arbejdet benhårdt for at skabe et andet billede end det ofte negativt portrætterede billede af livet i en lille by på landet. Hendes utrættelige indsats hædres nu, da hun modtager SEAS-NVE’s Ildsjælepris og 25.000 kroner.

En hjælpende hånd til lokale fællesskaber1.9.2017 06:00pressemeddelelse

Hvad har kodepirater, en biavler, en byggefestival, en veteranhave, en idrætsforening, en grundejerforening, en spillemandsforening, et forsamlingshus og en kræftforening til fælles? De har alle søgt og modtaget en hjælpende hånd fra SEAS-NVE’s donationsprogram til at udvikle deres lokale projekter tilbage i marts. Nu uddeles igen 100.000 kroner til ti forskellige fællesskaber i region Sjælland med deadline den 10. september.