Salling Group

Stor interesse for nyt partnerskab mod madspild

Del
En række af landets førende virksomheder samt to organisationer lancerede i august et unikt partnerskab i kampen mod madspild – og inviterede samtidig alle virksomheder og forbrugere med i kampen. Bevægelsen har vokseværk, efter at flere virksomheder er kommet til og har forpligtet sig til at halvere deres madspild inden 2030.

Som det første initiativ i Danmark har en stribe fødevareaktører samlet sig om en forpligtelse til at offentliggøre deres tal for madspild samt arbejde for at halvere spildet inden 2030.

Initiativet Danmark mod Madspild blev lanceret for under tre uger siden – og allerede nu er der stor interesse fra andre virksomheder for at deltage i partnerskabet.

Udover stifterne af partnerskabet har en håndfuld virksomheder meldt sig ind i initiativet efter lanceringen, mens yderligere en række virksomheder undersøger, om de kan melde sig ind. Og det vidner om stor appetit på at bide madspildet over, siger Jonas Schrøder, ansvarlighedsdirektør i Salling Group, en af de stiftende partnere i Danmark mod Madspild.

- Selvom det er gratis at deltage i Danmark mod Madspild, så har vi i partnerskabet sat barren forholdsvist højt. Det kræver overvejelser og indsigt i egen virksomheds mulighed for måling og rapportering, da en indmeldelse ikke kun indebærer hensigtserklæringer, men at man fra starten konkret forpligter sig til åbenhed og arbejdet mod en halvering af madspildet. Så det er helt fantastisk, at vi allerede nu har nye medlemmer, samt at flere undersøger muligheden for at deltage, siger Jonas Schrøder.

Virksomheder, der ønsker at være med i Danmark mod Madspild, skal allerede ved indmeldelse oplyse, hvornår de vil begynde at måle og offentliggøre deres madspild efter en fastlagt standard. Samtidig forpligter de sig til en halvering inden 2030, som er på linje med FN’s verdensmål for mindre madspild.
Alle initiativtagere mødtes i sidste uge for at dele viden om den fælles målemetode ”Food Loss and Waste Accounting and Reporting Standard”. Blandt andet delte Arla og Salling Group erfaringer med, hvordan man beregner madspildet.

Stærkt partnerskab af virksomheder og organisationer
Danmark mod Madspild arbejder ikke med et vist antal nye medlemmer som succeskriterium. Alene det at partnerskabet allerede fra start at kunne samle hele 17 initiativtagere fra nogle af landets førende fødevarevirksomheder som f.eks. Arla, Unilever og Nestlé samt organisationerne Stop Spild Af Mad og Fødevarebanken om et forpligtende samarbejde, er unikt i en dansk kontekst.

- Det er rigtig positivt at se, at industrien for alvor er begyndt at fokusere på at forebygge og reducere madspild. Både det nye partnerskab Danmark mod Madspild og den kommende tænketank mod madspild viser, at kampen mod madspild er kommet endnu højere op på dagsordenen og bliver forankret hos de tunge aktører, siger Selina Juul, stifter og bestyrelsesformand i Stop Spild Af Mad og ambassadør for FN’s Verdensmål 12.3.

Da Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen for nylig lancerede en plan om at etablere en tænketank for bekæmpelse af madspild, udtrykte han netop sin begejstring for Danmark mod Madspild som et væsentligt initiativ, der kan være en løftestang for flere virksomheder og organisationer, så endnu flere bliver aktive i kampen mod madspild.

- At så mange virksomheder fra begyndelsen har forpligtet sig til at åbne op om deres tal har i sig selv skabt en bevægelse mod større transparens og indsigt, når vi taler om madspild. At det kan inspirere andre er også et væsentligt formål med Danmark mod Madspild, siger Jonas Schrøder, ansvarlighedsdirektør i Salling Group, der står bag kæderne Netto, Bilka og føtex.

- - - - 

Baggrund: Danmark Mod Madspild
Danmark Mod Madspild er et nationalt partnerskab, som skal komme madspild til livs.
Som forbruger kan man via hjemmesiden dele og få gode råd til, hvordan man kan være med til at smide mindre mad ud, og på den måde modvirke madspild.

Virksomheder har også mulighed for at gøre sit, og interesserede virksomheder kan melde sig gratis ind i partnerskabet på www.danmarkmodmadspild.dk. For at blive partner skal den enkelte virksomhed forpligte sig til FN’s verdensmål om at halvere sit madspild inden 2030 – og skal derudover måle madspildet og offentliggøre resultater årligt.

Virksomheder i Danmark mod Madspild skal årligt rapportere deres madspild, opgjort i vægt, redegøre for opgørelsesmetode samt dokumentere tredjeparts verificering af tallene – f.eks. via revisor.

Initiativtagerne til Danmark mod Madspild er en række af landets førende virksomheder inden for fødevareproduktion og -salg samt organisationerne Stop Spild Af Mad og FødevareBanken.

- - - - 

Initiativtagere til Danmark mod Madspild:

  • Salling Group
  • Alfred Pedersen & Søn
  • Arla Foods
  • Bilka
  • Carletti
  • føtex
  • HK Scan
  • Kohberg Bakery Group
  • Løgismose Meyers
  • Naturmælk
  • Nestlé
  • Netto
  • Peter Larsen Kaffe
  • Stryhns
  • Unilever
  • Stop Spild Af Mad
  • FødevareBanken

Nye medlemmer siden initiativets lancering den 14. august:

  • LinusProNutritrion
  • Zelected Foods
  • Hjem-Fisk
  • Appetize+

- - - - 

FAKTA: Generelle tal om madspild

Hvert år smider vi i Danmark over 700.000 ton mad ud. Husholdningernes madspild udgør 247.000 ton pr. år.

I servicesektoren er der et årligt madspild på 227.000 ton, heraf 163.000 ton fra detailhandlen, 29.000 ton fra hoteller og restauranter og 31.000 ton fra institutioner og storkøkkener om året. Madspild fra primærproduktionen udgør 100.000 ton pr. år, mens fødevareindustrien står for et årligt madspild på 133.000 ton.

Kilde: Miljøstyrelsen - 2015

Kontakter

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye