Wonderful Copenhagen

Stor fremgang i danske turister hjælper hovedstaden gennem sommersæsonen i en usikker tid

Del

I en tid, hvor intet er, som det plejer, kan København og hovedstadsregionen glæde sig over at få besøg af markant flere danskere end før. Aldrig har så mange danskere holdt ferie i deres egen hovedstad som denne sommer.

I hovedstaden plejer hovedparten af turisterne at være internationale, og også her er der vendt op og ned på tingene. Her er flere gæster fra nabolandene Norge, Sverige og Tyskland end tidligere, til gengæld er der færre fra England, markant færre fra USA og kun meget få fra Kina. Oven i det har krigen i øst og de afledte effekter heraf afløst corona som en generel udfordring og et kæmpe benspænd specifikt for Københavns mangeårige succes med krydstogtturister. Her forventes nu stor nedgang i krydstogtgæster. 

Den store forandring af, hvor hovedstadens turister kommer fra, fremgår af de seneste tal fra Danmarks Statistik over overnatninger på hoteller mm. i juni måned. Selvom der officielt kun er sat tal på juni indtil videre, så er det pt Wonderful Copenhagens vurdering på baggrund af forskellige datakilder, at der vil tegne sig nogenlunde samme billede, når juli og august opgøres.

Udtryk for en usikker tid

Det store antal danskere på ferie i hovedstaden skal ses i lyset af en sommer, hvor en lang række faktorer har gjort udlandsrejser mere usikkert, eks. kaos i den europæiske lufttrafik, krigen, de stigende brændstofpriser og generel usikkerhed om økonomien.

”Vi kommer fra en lang coronakrise, der har kostet hovedstadens turisme et tab i omsætning på over 49 mia. kr. siden første nedlukning. Så det er virkelig glædeligt og ikke mindst tiltrængt med gode tal for hovedstaden igen, selvom der stadig er virksomheder i erhvervet, der er ramt på økonomien, ikke mindst dem, der særligt lever af krydstogtturisterne og turister fra de oversøiske markeder,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, og fortsætter:

”De ekstramange danske turister er en rigtig stor gevinst denne sommer, og det afhjælper bl.a. den store nedgang i krydstogt og de oversøiske markeder. Det er dog åbenlyst, at den store fremgang i danske besøgende er et udtryk for, at det er en omskiftelig og usikker tid for at rejse internationalt, så man kan ikke forvente, at det ekstrahøje niveau af danske gæster kan fastholdes på længere sigt.”

Samlet set har der i hovedstadsregionen været en fremgang på 11,9 pct. overnatninger i juni 2022 sammenlignet med juni 2019. Tallet dækker over en fremgang i danske turister (34,1 pct.) og tilbagegang af internationale turister (-4,1 pct.). Blandt de internationale ses en fremgang af tyske (+7 pct.), svenske (+22 pct.) og en tilbagegang af amerikanske (-18,3 pct.) og britiske overnatninger (-12 pct). Det er endnu for tidligt at sige, hvornår turismes samfundsøkonomiske bidrag er på niveau med før corona. Det skyldes, at sammensætningen af turisterne er en anden. Danske turister (døgnforbrug 1.950 kr.) forbruger gennemsnitligt 9 pct. mindre end en international turist (døgnforbrug 2.150 kr.). Og en amerikansk turist (døgnforbrug 2.350 kr.) forbruger gennemsnitligt 68 pct. mere end en tysk turist (døgnforbrug1.400 kr.). Derudover forventes den internationale turisme generelt at blive påvirket negativt af stigende forbrugerpriser.

Fokus på at sprede turismen i hovedstaden

I 2019, før pandemien ramte, havde hovedstaden samlet 12,4 mio. overnatninger. Og turismen lå i høj grad fordelt ud over året - således lå 75% af turismen i hovedstaden uden for de to feriemåneder juli og august. En udvikling, Wonderful Copenhagen har arbejdet målrettet på i årevis, og fortsat har stort fokus på.

”Det at sprede turismen i løbet af året og geografisk rundt er af flere grunde rigtig vigtigt. Vi arbejder ud fra flere bundliner: Turismen i hovedstaden skal levere et bidrag til vores samfundsøkonomi og velfærd. Den skal udvikles bæredygtigt til gavn for klima og miljø. Og den skal ske med fortsat lokal opbakning og med høj tilfredshed blandt både borgere og besøgende,” siger Mikkel Aarø-Hansen.

I 2019 havde hovedstadens turisme en omsætning på 53 mia. kr. og bidrog dermed til samfundets fælleskasse med skatteprovenu på 19,5 mia. kr.

Kontakter

Kontakt Wonderful Copenhagen
Jonas Løvschall-Wedel, jlw@woco.dk - mobil: 30 80 22 81

Information om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen
Nørregade 7B
1165 København K

+45 33257400http://www.wonderfulcopenhagen.dk

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Milliard-potentiale i vintermånederne: Wonderful Copenhagen vil samle erhvervet om at skabe helårsturisme i hovedstaden12.3.2024 07:22:26 CET | Pressemeddelelse

To milliarder kr. mere i omsætning og flere jobs til borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Det er, hvad hovedstadens turisme kan bidrage med yderligere, hvis turismen i årets tre kolde og mørke måneder, januar og februar og marts, kommer op på gennemsnittet for resten af året. Det viser nye beregninger fra Wonderful Copenhagen. Beregninger, som er foretaget i lyset af, at turismen i hovedstaden nu er stærkt tilbage på vækstsporet efter corona og samtidig har fået et historisk stort antal nye hotelværelser. Helt konkret er der kommet over 8.700 nye hotelværelser til siden 2017, en stigning på 58 pct. En investering fra erhvervets side på ca. 12 mia. kr. Flere jobs til folk på kanten af arbejdsmarkedet Den øgede omsætning i første kvartal kan i sig selv betyde 2.250 nye fuldtidsjob og kan hjælpe grupper af borgere i fast beskæftigelse, som ellers kan have sværere ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. I 2023 analyserede Arbejderbevægelsens Erhvervsråd beskæftigelsen i hovedstadens turism

Nye tal for 2024: Krydstogtturismen spredes nu ud over hele året i København og bliver samtidig mere populær over hele landet3.1.2024 10:11:09 CET | Pressemeddelelse

Når krydstogtturismen i Danmark tager hul på et nyt år, tager den samtidig hul på en ny sæson, der allerede begynder i januar. I 2024 har København nemlig for første gang en krydstogtsæson, hvor der forventes anløb i kalenderen i alle 12 måneder af året. Samtidig ligger en større andel af anløbene i København uden for højsæsonen i det nye år i forhold til tidligere. I 2024 ligger 46% af krydstogtskibenes besøg således uden for de tre sommermåneder. Et tal, der har været stigende de seneste år. ”Vi er rundt i verden hele tiden for at sælge Danmark som krydstogtdestination. Og når det handler om København, sælger vi vores hovedstad som en helårsdestination med medblik på at få flere anløb uden for højsæsonen. Tallene viser, at der er en klar bevægelse i den retning, og det er vi rigtig glade for, da det både er til gavn for de lokale og for erhvervets aktører,” siger Klaus Bondam, direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen, hvor netværket for den danske krydstogtbranche, Cruise

Ny analyse: Turismen i hovedstaden er Danmarks effektive vej til at få folk på kanten af arbejdsmarkedet i beskæftigelse1.11.2023 07:30:57 CET | Pressemeddelelse

Uanset om man er ung og mangler erfaring, er ufaglært eller har udenlandsk baggrund, og det er en udfordring i forhold til at finde et fast job, så er turismeerhvervet i Danmarks hovedstad det mest oplagte sted at få fast fodfæste på arbejdsmarkedet. Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Her fremgår det, at andelen af beskæftigede i hovedstadens turisme, der har anden etnisk baggrund, er næsten dobbelt så stor som i turismen i resten af landet. Og næsten tre gange så stor som på det øvrige arbejdsmarked i Danmark. Når det gælder unge under 30, er andelen, der er beskæftiget i turismeerhvervet i København, dobbelt så stor som gennemsnittet på det danske arbejdsmarked. Hvis de beskæftigede grupperes efter uddannelsesniveau, skaber turismen job til markant flere ufaglærte end andre brancher – særligt i København, hvor 40 pct. er ufaglærte, hvilket er næsten det dobbelte i forhold til øvrige brancher. Samtidig er der generelt flere tidligere kontanthjælpsmodtagere, d

Unik mulighed for møde- og kongresbranchen i Danmark: Flere hundrede internationale kunder samles i København21.9.2023 08:24:46 CEST | Pressemeddelelse

Det er både amerikanske og europæiske kunder, der i stort antal indtager hovedstaden i disse dage, hvor København er vært for stor global vides- og netværks-konference for omkring 500 aktører fra den internationale møde- og kongresbranche. Ud af de mange deltagere er et stort antal potentielle kunder fra internationale organisationer, som løbende afholder møder og kongresser. Derfor griber Wonderful Copenhagen muligheden for at sælge hovedstaden som møde- og kongresby og sætter fokus på en række vigtige danske styrkepositioner, som eks. bæredygtighed, digitalisering og arkitektur. Det er Professional Convention Management Association (PCMA) – en amerikansk forening for hele værdikæden omkring kongresser, der står bag konferencen. Her er målgruppen både leverandører og kunder i form af underleverandører, destinationer og ikke mindst corporate beslutningstagere og kongresejere, som er særligt interessante gæster for hovedstaden. ”Møde- og erhvervsturismen bidrager markant til turismeomsæ

Caroline Wozniacki skal brande Danmarks hovedstad i USA: Indgår nyt samarbejde med Wonderful Copenhagen5.7.2023 07:57:25 CEST | Pressemeddelelse

Nu skal endnu flere amerikanere have øjnene op for vores gadekøkkener, finere gastronomi og den særlige københavnske livsstil, hvor de lokale cykler og bader i havnen. Og det er Danmarks internationale tennisstjerne, Caroline Wozniacki, der netop har annonceret et comeback til WTA Tour og US Open, som skal lære dem det. Under sloganet ’How to Copenhagen with Caroline’ bliver Caroline Wozniacki frontfigur i ny marketingkampagne fra Wonderful Copenhagen. Kampagnen består af en række videoer, hvor Caroline Wozniacki og hendes amerikanske mand, NBA-basketball-spilleren David Lee, bruger og nyder byen aktivt. Kampagnen går i luften i august i forbindelse med US Open. Og igennem kampagnens videoer vil amerikanere se Caroline og David træne i Nordhavn, spise på gadekøkkener, bade i havnen og transportere sig rundt i Danmarks hovedstad på cykel og med havnebus. ”Jeg har jo en stor personlig relation til København og Danmark. København er en af mine absolut yndlingsbyer i verden. Og derfor glæd

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye