Stor efterspørgsel på Børns Vilkårs trivselshjælp til skoleklasser
Flere end 120 skoleklasser og lærere fra hele landet har bestilt Børns Vilkårs gratis workshop ”BørneMobilen Online”, der tilbyder digital trivselshjælp til alle klasser på mellemtrinnet og udskolingen.

Skoleeleverne i 5.-9. klasse har siden midten af december været hjemsendt, og da klasselokalerne forsat er erstattet med Teams, Zoom og Meet på ubestemt tid, bliver trivslen sat mere og mere under pres.
På BørneTelefonen har emnet ’trivsel i klassen’ fyldt i en stor del af samtalerne om corona i årets første måneder. Samtidig hører vi fra lærere, at det kan være svært at prioritere tid til at gentænke trivselsarbejdet i en skolehverdag, der på alle måder ser anderledes ud end normalt.
Derfor lancerede Børns Vilkår i starten af februar et tilbud om akut corona-hjælp til de ældste skoleklasser i grundskolen. To uger efter tilbuddet blev tilgængeligt, har flere end 120 klasser booket et online klassebesøg og interessen er fortsat stor. De mange oplæg er bestilt af lærere og skoler landet over og er fordelt jævnt udover 5.-9. klassetrin.
”Den store efterspørgsel, vi har mærket, sætter en fed streg under, at lærerne rundt omkring tager udfordringerne med trivslen seriøst. Den viser samtidig, at der i høj grad er brug for tilbud som vores, der kan give nogle konkrete indspark til arbejdet med trivslen og fællesskabet i klassen på en ny måde,” siger Sanne Lind, børnefaglig konsulent i Børns Vilkår.
Online-besøget fra BørneMobilen er et trivselsfremmende og fællesskabende indspark til hele klassen, der gennem fortællinger fra BørneTelefonen stiller skarpt på nogle af de udfordringer, børn kan have i en tid med pandemi, nedlukning og hjemmeskole.
Det er undervisere tilknyttet Børns Vilkår, der står for indholdet under online-besøget. Foruden håndgribelige øvelser får lærerne også et opfølgende undervisningsmateriale, som lærerne de kan bruge i det videre trivselsarbejde.
”Formålet med ’besøget’ er at skabe et trygt rum, hvor eleverne kan få sat ord på de tanker, følelser og bekymringer, de går med. Mindst lige så vigtigt er det at pege på konkrete handlingsmuligheder og give inspiration til arbejdet med trivslen. Vi opfordrer også til at fokusere på de positive aspekter, så eleverne efterlades med håb for fremtiden,” siger Sanne Lind.
BørneMobilen Online er en del af Børns Vilkårs samarbejde med Trygfonden.
Kontakter
Michael WibePressemedarbejder
Tlf:40888324miwi@bornsvilkar.dkPressetelefon
Tlf:20204459Billeder
Links
Information om Børns Vilkår
Følg pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Børns Vilkår
17 tidligere Godhavnsdrenge får erstatning25.2.2021 11:17:21 CET | Pressemeddelelse
Staten anerkender ansvaret i Godhavnssagen, og 17 tidligere anbragte på børnehjemmet får nu hver en erstatning på 300.000 kroner.
Ny nedlukning trækker spor i samtaler på BørneTelefonen: ”Er du helt gal, det er hårdt”1.2.2021 13:10:11 CET | Pressemeddelelse
Hjemmeskole og social isolation påvirker trivslen hos landets børn og unge. Det mærker BørneTelefonen i Børns Vilkår, som i januar har fået væsentligt flere henvendelser om corona sammenlignet med måneden før. Flest samtaler handler om ensomhed, venskaber og trivsel i klassen.
Børns Vilkår: Regering vil give udsatte børn flere rettigheder – men lovgivning gør det ikke alene27.1.2021 12:13:23 CET | Pressemeddelelse
Regeringens børneudspil indeholder gode og ambitiøse forslag, som styrker børns stemmer og rettigheder. De gode intentioner kommer dog kun til at gøre en reel forskel for udsatte børn, hvis rammerne og vilkårene for at kunne implementere lovgivningen er til stede.
Center for Børneliv er blevet en del af Børns Vilkår13.1.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 1. januar 2021 overgik Center for Børneliv til at blive en del af Børns Vilkår. Centret har erfaring med at formidle børnefaglig viden til en række faggrupper, som Børns Vilkår gerne vil i endnu tættere dialog med.
Udvidet åbningstid på BørneTelefonen har hjulpet tusindvis af børn og unge7.1.2021 05:45:00 CET | Pressemeddelelse
Siden april 2019 har BørneTelefonen gradvist udvidet åbningstiden, så børn kan få hjælp allerede fra klokken syv om morgenen. Behovet har vist sig at være stort: En ny opgørelse viser, at der har været omkring 10.000 rådgivningssamtaler i tidsrummet 07-11.
Familieforhold blev det hyppigste emne på BørneTelefonen under coronakrisen6.1.2021 06:05:00 CET | Pressemeddelelse
Forholdet mellem barn og forældre har for første gang nogensinde overhalet kærlighed og forelskelse som det emne, der fylder mest på BørneTelefonen. Det viser en ny analyse af samtaler under corona i 2020.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum