Stor donation til Astma-Allergi Danmark på Black Friday

Den danske tøjproducent DILLING har i år valgt at droppe rabatterne på Black Friday og i stedet donere 20 procent af sin omsætning på dagen til patientforeningen Astma-Allergi Danmark.
På Black Friday den 29. november vil DILLING donere 20 procent af sin omsætning til Astma-Allergi Danmark. Foto: DILLING

Når målet er at producere verdens reneste og mest bæredygtige undertøj, så er det ifølge direktøren for DILLING, Morten Dilling, oplagt at støtte arbejdet med at gøre livet lettere for mennesker med astma og allergi.

– Børn og voksne bærer vores tøj mod huden. Derfor har vi i over 20 år konstant arbejdet på at gøre tøjet skånsomt. Vores kunder tager konceptet til sig, og nu vil vi gerne give noget tilbage for den tillid, fortæller Morten Dilling.

DILLING har derfor valgt at støtte Astma-Allergi Danmark med en donation på Black Friday. Her vil DILLING donere 20 procent af omsætningen i Danmark på Black Friday den 29. november. Sidste år var det beløb tæt på 100.000 kroner. I år håber man på et endnu højere beløb.

Stor gavn for mennesker med astma og allergi

I Astma-Allergi Danmark er man meget glade for samarbejdet. For vicedirektør, Anne Holm Hansen, handler det ikke blot om selve donationen, men også værdien i projektet til gavn for mennesker med astma og allergi.

– Vi er meget taknemmelige for donationen, som for eksempel kan bruges til aktiviteter og projekter til gavn for familier med astma og allergi tæt inde på livet. Sammen med foreningens medlemmer arbejder vi konstant på at finde løsninger i fællesskab. Vi håber, at det her projekt vil skabe endnu større fokus på den opgave, siger Anne Holm Hansen.

Hver en krone tæller

I forbindelse med DILLINGs donation på Black Friday har læge og forsker, Howraman Meteran, fra lungemedicinsk sektion på Herlev og Gentofte Hospital også fremhævet, at hver en krone til Astma-Allergi Danmark tæller.

– Der er simpelthen for lidt fokus på det her område. En ting er selve behandlingen. Noget andet, og mindst lige så vigtigt, er den manglende livskvalitet. Astma og allergi rammer i alle aldre, og mange lever med sygdommen resten af livet. De kan ikke opereres til et bedre liv og komme videre, siger Howraman Meteran.

FAKTA

• 1,5 millioner danskere er berørt at astma, allergi, høfeber og eksem. Og tallet er stigende.
  • Hver 10. skolebarn har astma, og omkring 300.000 voksne danskere har astma.
  • 20 procent af alle danske børn bliver ramt af børneeksem. Halvdelen får det i det første leveår, og mange vokser fra det inden teenageårene.
  • Hver femte dansker har hudallergi over for ét eller flere kemiske stoffer, og hudallergi øger risikoen for allergisk eksem betydeligt.

Kilder: Astma-Allergi Danmark og Videncenter for Allergi

Anne Holm Hansen
Vicedirektør i Astma-Allergi Danmark
info@astma-allergi.dk

Morten Dilling
Direktør for DILLING
md@dilling-underwear.dk

Astma-Allergi Danmark er en medlemsbaseret patientforening, som arbejder for, at alle berørt af astma, allergi, høfeber og eksem får en bedre hverdag.