Stor dansk modefusion skal cementere Københavns position som Nordens modehovedstad

Et helt nyt ægteskab imellem CIFF og Revolver ser dagens lys i det nye år. Formålet er både at fastholde og udvikle modemessernes relevans og Københavns position som “The Fashion Capitol of Scandinavia”. Direktøren for det nye selskab kalder fusionen et ”power move” til gavn for den samlede skandinaviske branche.
Sofie Dolva, direktør i CIFF, og Christian Maibom, grundlægger af Revolver, slår nu kræfterne i de to organisationer sammen for at styrke Københavns modeuge. Foto: Frederikke Nørgård

Når Copenhagen Fashion Week løber af stablen i sommeren 2023, bliver det med et helt nyt og forstærket messelandskab. De to konkurrerende modemesser CIFF og Revolver slår sig nemlig sammen for at skabe en endnu stærkere modeuge i København.

Alt sammen til glæde for de mange tusinde besøgende indkøbere og pressefolk og dermed i sidste ende til gavn for den samlede skandinaviske modebranche, byen København og de mange hundrede brands, der udstiller og deltager i modeugen.

Det nye set-up er svaret på et længe efterspurgt ønske fra modebranchen om én samlet og koordineret modeby og ordreplatform. Fremadrettet skal alle kræfter nu bruges på at skabe endnu mere relevans, merværdi og udvikling.

Vil udnytte Københavns unikke momentum

Formålet med den nye konstellation imellem CIFF og Revolver er at forny og udvikle den samlede messeoplevelse og derved også drage fordel af det store momentum, som København lige nu nyder godt af qua de seneste års succesfulde håndtering af pandemien. Dette naturligvis sammenholdt med den fortsat store internationale interesse for skandinavisk mode.

Fremadrettet vil København således stadig have to forskellige messekoncepter i form af CIFF i Bella Center og Revolver i Øksnehallen. Begge messer vil dog fremover blive koordineret, så både diversiteten, det skandinaviske islæt samt byen Københavns mange forskellige facetter og kvaliteter fastholdes i den totale oplevelse.

“One Copenhagen” - Én samlet organisation, to forskellige messekoncepter

Begge organisationer samles under én paraply med fysisk hovedkontor i forlængelse af de permanente CIFF Showrooms i Bella Center Copenhagen. Således følger hele Revolvers organisation med over i det nye set-up.

Founder & Creative Director Revolver, Christian Maibom, udtaler:

”Jeg er megastolt over den opnåede løsning. Det har krævet vilje, tid og hårdt arbejde fra alle parter at nå i mål. Ved netop at forene hver af de to organisationers unikke kvaliteter, kan vi i fællesskab levere en fantastisk og fremtidssikret løsning, som jeg både personligt og sammen med resten af Revolver-teamet mere end glæder mig til fortsat at være en del af.”

Et ”power move” som allerede kan mærkes til februar

Allerede til den nært forestående udgave af den københavnske modeuge i februar 2023, der således bliver den sidste i det hidtidige set-up, vil de mange besøgende indkøbere og udstillende brands kunne opleve et snert af fremtiden: Shuttle bus-service mellem de forskellige venues samt fælles buyer information og udveksling er blot en flig af de tiltag, der allerede er på tegnebrættet.

Director of CIFF, Sofie Dolva, siger:

“Jeg går ydmygt og dybt begejstret til opgaven med at stå i spidsen for den nye, fælles organisation, der med to unikke ben står på skuldrene af nogle af de stærkeste, mest kompetente og erfarne messekræfter, Skandinavien har at byde på. Nu sætter vi alt ind på at skabe endnu mere udvikling og værdi for modeugens mange interessenter. Denne fusion bliver det største power move, den europæiske modemessebranche har oplevet i mange år.”

Citater fra aktører i branchen

Thomas Klausen, adm. direktør hos Dansk Mode og Textil
”Det er et mangeårigt ønske fra branchen. Der bliver nu samlet et vinderhold, som har de bedste forudsætningerne for at tage kampen mod de største internationale modeuger. Sammenlægningen kommer til at betyde, at indkøbere og pressefolk får en oplevelse i den absolutte top, når de besøger København til modeugen. Det får kæmpe betydning for den danske modebranche.”

Nikolai Klausen, direktør i brancheforeningen WEAR
”Det er meget positivt for den danske modebranche. Når man styrker modeugen, så styrker man også eksportmulighederne for de mange danske virksomheder, der driver forretning inden for mode- og tekstilbranchen.”

Cecilie Thorsmark, CEO for Copenhagen Fashion Week:
”Copenhagen Fashion Week har længe været Nordeuropas største og vigtigste modeuge takket være kombinationen af en stærk handelsplatform og en stærk showscene. Med konsolideringen af messerne er der alle forudsætninger for at styrke salgsplatformen yderligere, da det bliver nemmere for både udstillere og indkøbere at navigere. Det er en stor milepæl for Københavns modeuge og det er - vigtigst af alt - en sejr for branchen.”

Kit Lykketoft, direktør for events og erhvervsturisme i Wonderful Copenhagen.
”Hovedstaden har igennem en årrække opbygget en stærk global position som destination for erhvervsturisme, herunder både videnkongresser, events og større kommercielle begivenheder. Det er især lykkedes ved at samle aktørerne på tværs i fælles indsatser og fokus og derved opnå større gennemslagskraft. Copenhagen Fashion Week er en vigtig begivenhed i hovedstaden, både fordi den er årligt tilbagevende, og fordi den understreger, at vi er en helårsdestination. Så vi glæder os over et styrket Copenhagen Fashion Week.”

Om Bellagroup

Venuedelen består af kongres- og mødedestinationen Bella Center Copenhagen, Bella Arena og Bella Sky Conference & Event, CIFF Showrooms og International House. Bellagroups egenproducerede, store events tællerbl.a. CIFF - Copenhagen International Fashion Fair, Bogforum og LEGO World.