Stor auktion samler ind til udsatte børn og unge

Gør et kup og støt samtidig børn og unge. Det er muligt til Ungdommens Røde Kors' store velgørenhedsauktion, hvor hundredvis af kunstnere, designere og virksomheder har doneret varer. Auktionen begynder 31. marts på Lauritz.com.
Med en stor velgørenhedsauktion på Lauritz.com samler Ungdommens Røde Kors ind til blandt andet at kunne holde ferielejre for 1400 børn og unge til sommer. FOTO: Charlotte Quitzau

Kunstværker, design, brugskunst og unikke oplevelser er blandt de varer, du kan byde på, når Ungdommens Røde Kors for sjette år i træk holder velgørenhedsauktion. Det sker fra onsdag 31. marts til 14. april på Lauritz.com.

Flere end nogensinde før, i alt 251, har doneret 362 varer og oplevelser til auktionen på tværs af brancher. Heriblandt har rekordmange kunstnere, i alt 115, doneret kunst.

Varerne er blevet doneret til organisationen, så alle pengene, der kommer ind på auktionen, går til organisationens sociale arbejde. Blandet andet så 1400 udsatte børn og unge kan komme på ferielejr til sommer.

Auktionen er lavet, sådan at alle kan være med – uanset størrelsen på ens pengepung. Og for hver 3.000 kr. kan ét barn komme på ferielejr med Ungdommens Røde Kors.

Du kan se og byde på alle varerne på Lauritz.com via linket her.

Kunstner har selv været på ferielejr

En af de kunstnere, der har doneret et værk til auktionen, er André Viking. Som barn var han selv på ferielejr, og nu er han glad for at kunne hjælpe andre ved at donere sin kunst.

”Det er ekstra vigtigt at hjælpe børn og unge med at komme på ferielejr i denne tid, hvor mange familier på grund af corona er blevet placeret i livssituationer, de ikke selv har valgt,” siger André Viking.

”Jeg har selv været på ferielejr som barn, fordi min mor i en periode havde brug for lidt aflastning,” fortæller kunstneren.

Andrés fotografi er fra et projekt, der undersøger spirituelle symboler og ceremonier, hvor traditionelle healeres trossystem materialiserer sig.

Coronakrisen forstærker behovet

Hvert år arrangerer Ungdommens Røde Kors ferielejre for de børn og unge, der ellers ikke kommer på ferie på grund af udfordringer i familien. Det kan være fattigdom, sygdom eller manglende socialt overskud.

Nedlukningen af skoler og fritidsaktiviteter under coronakrisen har gjort, at flere børn har ekstra stort behov for at komme på ferielejr og andre sociale aktiviteter i år og få succesopleveler og gode rollemodeller i de unge frivillige.

Når du byder på auktionen, gør du således en reel forskel for børn og unge.

Det kan du byde på

På auktionen er blandt andet kunst i form af malerier af Ditte Ejlerskov, Stefan Rotvit, Aksel Riber, Rose Eken og Linda Bjørnskov. Litografier af Eske Kath, Kirstine Roepstorff og Morten Schelde. Og skulpturer og keramik af Hans Felthaus, Jens Galschiøt, Andredottir & Bobek og Jean-François Thiérion.

Du kan også finde mode og design som eksempelvis ure fra About Vintage, ørering fra Line&Jo, mode fra Ganni eller en jumpsuit fra Nordbaek. Til boligen byder auktionen blandt andet på en Verner Panton Flowerpot fra &Tradition, et reolsæt fra Eva Solo, en buffetgryde i støbejern fra Le Creuset og en stor Silo Puf fra Normann Copenhagen.

En række eventyrlige oplevelser er også doneret i år, hvor du kan byde på en oplevelse for familien på Ditlevsdal Bisonfarm, festivalbilletr til Roskilde Festival, en uge for hele familien i sommerhus, en aften på Michelin-restauranten Kokkeriet og meget andet.

Kontakt
For pressehenvendelser om auktionen kan du kontakte konsulent Sidsel Nybo Andersen fra Ungdommens Røde Kors på sidsel.andersen@urk.dk eller mobil 24 20 68 60.

Download
Du kan blandt andet byde på dette fotografi af André viking.
Download
”Det er ekstra vigtigt at hjælpe børn og unge med at komme på ferielejr i denne tid, hvor mange familier på grund af corona er blevet placeret i livssituationer, de ikke selv har valgt,” siger André Viking, der har doneret et værk til Ungdommens Røde Kors' velgørenhedsauktion.
Download
Roskilde Festival har doneret en partout-billet til auktionen - én ud af mange oplevelser, du kan byde på.
Download
Blandt det meget design, der er til salg på auktionen, er dette reolsystem fra Eva Solo.
Download
Rose Eken har doneret dette maleri til Ungdommens Røde Kors for at samle ind til organisationens sociale indsatser for udsatte børn og unge.