Stopklods for den grønne omstilling

Der er fortsat for lav søgning til erhvervsuddannelserne. Hvis det ikke ændrer sig, kan vi ikke lave den grønne omstilling i Danmark.

Søgetallene fra folkeskolen til ungdomsuddannelserne er netop blevet offentliggjort. Tilgangen til erhvervsuddannelserne er kun steget marginalt med 0,1 procent til 20,0 procent af en årgang. Det truer den grønne omstilling i Danmark, at der ikke er flere, der vælger erhvervsuddannelserne.

”Det er meget simpelt: Vi kan ikke redde planeten, hvis vi ikke får flere faglærte. Den grønne omstilling bliver jo ikke bygget bag et skrivebord. Det foregår ude i den virkelige verden. Det er f.eks. industriteknikere, smede og montører, der kan rejse nye havvindmøller. Det er VVS’ere, der kan skifte oliefyret. Og det er tømrere, murere og elektrikere, der kan energirenovere vores bygninger”, siger forbundssekretær Kasper Palm, der er ansvarlig for uddannelse i Dansk Metal.

I 2014 blev det aftalt blandt de politiske partier, at 30 procent af en årgang skal vælge erhvervsuddannelserne i 2025. Det har vi brug for som samfund. Men siden er stort set intet sket.

”Det er dybt beskæmmende. Alle er enige om, at vi har brug for, at flere vælger en erhvervsuddannelse. Men der bliver gjort alt for lidt for at bekæmpe uddannelsessnobberiet, som desværre stortrives blandt de unge mennesker og deres forældre. Vi skal have værkstederne tilbage i folkeskolerne, og alle børn og unge skal i erhvervspraktik som en obligatorisk del af folkeskolen. Nu bliver politikerne nødt til at tage hårdere fat”, siger Kasper Palm.