Stop rygning på jobbet

Kollegial opmuntring og fællesskab omkring rygestop virker, viser Lungeforeningen og 3Fs projekt "Et frisk pust"

3F og Lungeforeningen har gennem et fælles projekt vist, at sundhedsprojekter på arbejdspladsen med fokus på rygestop er en god måde at nå de danskere, der i mindre grad lader sig påvirke af generelle kampagner i medier og det offentlige rum.

- Når kolleger opmuntrer og holder hinanden fast på et sundhedsmål, så virker det langt bedre, end når man ser en bus køre forbi med tilbud om rygestopkursus, siger 3Fs næstformand, Tina Christensen.

Lungeforeningens direktør Anne Brandt er bekymret over, at den seneste undersøgelse af danskernes rygevaner viser, at kvinder halter efter mændene, når det gælder rygestop:

- Derfor vil vi nu opfordre til, at arbejdspladserne ikke glemmer tilbud målrettet kvinderne, der kan få mindst lige så meget glæde af, at arbejdspladserne sætter sundhedstjek i system, som mændene.

Lungeforeningen og 3F har i perioden 2015-2016 gennemført arbejdspladsprojektet ”Et frisk pust,” specielt målrettet storrygere, hvor man tilbød måling af medarbejdernes lungefunktion.

Halvdelen af de deltagere, som var rygere, sagde ja til at deltage i et rygestopforløb – og af de, der deltog via Stoplinien var knap halvdelen (19 ud af 41) røgfrie efter seks måneder.

Den nye undersøgelse viser bl.a., at kvinderne oplever sig selv som mere afhængige af nikotin, end mændene, og har flere kuldsejlede rygestopforsøg bag sig.

Dertil kommer, at kvinder ofte bliver hårdt ramt af deres rygning. Som udgangspunkt har kvinder mindre lunger, end mænd, og tab af lungefunktion har øjensynligt værre, negative følgevirkninger.

Yderligere info og kommentarer: Kontakt 3Fs pressetelefon 8892 8892

3F om nye tal fra STAR: Mangel på arbejdskraft er overdrevet18.6.2018 22:05pressemeddelelse

Berlingske Tidende bringer mandag aften på www.b.dk en artikel om stigende mangel på arbejdskraft. Artiklen baserer sig på nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) og viser, at antallet af forgæves rekrutteringer er steget ganske beskedent fra 15.500 i foråret 2017 til 16.800 i foråret 2018. - Men der er fortsat meget langt op til de mere end 58.000 forgæves rekrutteringer, som vi oplevede i foråret 2007. Så jeg synes ærligt talt, at både arbejdsgiverne og beskæftigelsesministeren endnu engang overdriver den trussel, som mangel på arbejdskraft udgør, siger forbundssekretær i 3F Søren Heisel. Han hæfter sig ved, at hvis man piller de ti stillingsbetegnelser ud, som har det største antal forgæves rekrutteringer, så er antallet nede på ca. 10.000 – eller svarende til det niveau, man så i 2014/2015. - Det viser bare, at der nok er visse udfordringer inden for særlige stillingskategorier, f.eks. tømrer, kokke og tjenere. Men at der skulle være tale om en udbredt mangel

Lovændring om ressourceforløb skal efterprøves hurtigst muligt1.6.2018 05:00pressemeddelelse