Stine Bosses afløser er fundet i Europabevægelsen

Københavns Kommunes borgmester for beskæftigelse og integration, Jens-Kristian Lütken (V) afløser Stine Bosse som formand for Europabevægelsen
Europabevægelsen har på landsmøde lørdag den 1. oktober valgt Jens-Kristian Lütken som formand. Jens-Kristian har ind til valget været næstformand i foreningen, der skulle finde ny formand efter Stine Bosse annoncere tidligere på året, at hun ikke ønskede at genopstille.

Som venstreborgmester for integration og beskæftigelsen i Københavns Kommune er det en stærk kommunalpolitisk profil, der nu træder til som formand. Foruden sit arbejde i Københavns Kommune har Jens-Kristian Lütken i høj grad haft sit fokus på forholdene i Østeuropa, og har ad flere omgange besøgt blandt andet Ukraine og Balerus.

”Der er krig i Europa og freden og stabiliteten er truet. Den verden vi tager for givet er under angreb, og derfor er der brug for et stærkt og forpligtende samarbejde mellem de europæiske lande. Her skal Danmark spille en nøglerolle. Vores samarbejde er bygget på stærke værdier, og de værdier skal vi passe på og ikke gå på kompromis med”, udtaler Jens-Kristian Lütken om den igangværende krig i Ukraine og dens betydning for Europa.

To nye næstformænd

Udover en ny mand i front er der også udskiftning på næstformandsposterne. De to nye næstformænd er europapolitisk direktør i FinansDanmark, Sinne Conan og næstformand for FH, Bente Sorgenfrey