Stine Bosse beder unge om at rådgive sig i PlanBørnefonden

Erhvervskvinden Stine Bosse har samlet et unge-panel, der nu skal rådgive hende og den øvrige bestyrelse i PlanBørnefonden, hvor hun er bestyrelsesformand. Unge-panelet skal sikre et ungeperspektiv, når der skal udvikles nye innovative idéer og strategier i organisationen.

PlanBørnefondens bestyrelse med bestyrelsesformand Stine Bosse i spidsen har netop etableret et unge-panel – Youth Advisory Board, der består af 8-10 unge mellem 18 og 26 år. Med unge-panelet vil PlanBørnefonden sikre sig, at organisationen også fanger de yngre generationers interesse.

“Jeg har nu mødt de unge flere gange. Og det er voldsomt inspirerende. Rigtig mange erhvervsledere påtager sig en mentor-rolle over for unge mennesker. Jeg tror faktisk, at der indimellem er mindst lige så stort et behov for, at de voksne og måske lidt ældre erhvervsledere får sig en ung mentor for bedre at forstå, hvor verden bevæger sig hen,” siger Stine Bosse.

Hun fortæller, at den første opgave unge-panelet har fået, er at udvikle inputs til PlanBørnefondens kommende strategi for de næste fem år.

Kommer til at forme verden

“Det er de unge, som kommer til at forme verden i fremtiden – og meget er i disse år under forandring. Den yngre generation orienterer sig og forholder sig til verden på en anden måde, end vi gør. Derfor er det helt afgørende for ikke bare PlanBørnefonden, men for vores samfund helt generelt, at vi får inkluderet de unge i de beslutninger, vi tager. Hvis vi vil favne og inkludere disse unge, er første skridt, at vi inddrager dem i vores demokratiske processer, lytter til deres ideer og er villige til at træffe beslutninger, som inkluderer de input, de kommer med,” siger Stine Bosse.

Hun understreger derfor, at PlanBørnefondens unge Advisory Board ikke blot er etableret for et syns skyld.

“Vi kommer i den grad til at lytte til og inddrage de unge i vores bestyrelsesarbejde. Det er vigtigt at inddrage de unge for at sikre, at vi også kan levere udvikling og hjælp til selvhjælp til unge ude i verden fremover”.

Hun forklarer, at mange private virksomheder vil kunne hente stor inspiration i PlanBørnefondens arbejde med at etablere Youth Advisory Boardet.

“Jeg er slet ikke i tvivl om, at dette unge-panel kommer til at være et eksempel til efterfølgelse. Ikke mindst i erhvervslivet. Hvis man vil forstå fremtiden, skal man lytte til dem, der faktisk skal forme den. Og det er netop de unge,” siger Stine Bosse.