Stigning på ti år: Kæledyrsejere er vilde med naturligt beroligende midler

Det kan være stressende og ubehageligt for hunde og katte at sidde med i bilen, når familien kører på efterårsferie. Men danskerne er generelt blevet bedre til at hjælpe deres kæledyr på naturlig vis, inden de begynder at savle og ryste.
Det kan være stressende for dyr at køre på efterårsferie, derfor er det en god idé at vænne dem langsomt til det og tage dem med på små ture i begyndelsen, fortæller fagveterinærsygeplejerske Karina Rom Baltzer. Foto: PR

Efterårsferien er lige om hjørnet, og det betyder traditionen tro ture til sommerhuset eller besøg hos familien i den anden ende af landet. Og kæledyrsejere vil gerne hjælpe deres firbenede venner med at klare de lange køreture på en naturlig måde. I hvert fald oplever Ceva, som er førende inden for produkter, der hjælper ved dyrs adfærdsproblemer, at salget af feromoner til hunde og katte er steget i de sidste ti år. Salget af hundehalsbånd med kopier af naturlige og tryghedsskabende feromoner fordobles desuden op til ferier. Fagveterinærsygeplejerske hos Køge Bugt Dyreklinik, Karina Rom Baltzer, oplever i sin daglige praksis en stigende interesse hos dyreejere for at hjælpe dyrene.

Folk er blevet mere bekymrede og opmærksomme på at hjælpe deres dyr. For tyve år siden fokuserede man ikke på, om hunden var bange for dyrlægen eller for at køre i bil. Men i dag er dyret en vigtig del af familien, og vi vil gerne have, at det har det godt, siger Karina Rom Baltzer.

Reducér stress på køreturen

Fagveterinærsygeplejersken kommer her med gode råd til, hvordan man kan forberede sit kæledyr på ferien.

En tur i bil kan være en stressende situation for kæledyret. Derfor er det vigtigt at lære sit dyr, at det er uproblematisk at køre bil, allerede mens det er hvalp eller killing. Begynd eventuelt med at have kæledyret inde i bilen uden at køre, og husk at belønne dyrets mod med godbidder. Derfra kan man stille og roligt forsøge sig med korte ture, mens man roser dyret og fortsætter med at give lidt godbidder, råder Karina Rom Baltzer og fortsætter.

– Det er samtidig vigtigt ikke at give dyret mad inden køreturen, da det kan fremkalde køresyge og kvalme, som senere kan udvikle sig til nervøsitet og angst for bilkørsel. Endelig kan dyret have stor glæde af tryghedsskabende produkter i forbindelse med køreturen. Produkter, der kopierer de feromoner, som dyrene også producerer naturligt i andre sammenhænge, skaber tryghed for både unge og voksne dyr. Det er ikke rart at se sit kæledyr kaste op og savle eller føle andet ubehag. Så i forbindelse med transport anbefaler vi helt klart produkter, der naturligt kan hjælpe dyrene af med sådanne symptomer, fortæller hun.

Forbered også ophold i hunde- og kattepension

Skal dit dyr ikke med på ferie, men derimod i pension, kan det også være en god idé at forberede opholdet grundigt.

– Hvis det er muligt, så benyt en pension, som dyret har prøvet tidligere, og hvor omgivelserne og lydene er velkendte. Giv kæledyrene deres vante tæpper eller bamser med. Nogle timer inden opholdet er det en god ide at give hunden et halsbånd på med Adaptil, mens katteejere bør sikre sig, at pensionen benytter Feliway spray eller diffuser, tilføjer veterinærsygeplejersken.

Karina Rom Baltzer
Fagveterinærsygeplejerske i klinisk etologi, Køge Bugt Dyreklinik
kb@koegebugtdyreklinik.dk

Adaptil er en syntetisk kopi af hundens tryghedsskabende feromon, der skaber en følelse af naturlig velvære for såvel hvalpe som voksne hunde. Adaptil kan anvendes forebyggende eller i kombination med træning ved allerede opståede adfærdsproblemer. Produktet er uden bivirkninger og fås hos dyreklinikker og dyrehandlere som halsbånd, spray og elektrisk diffuser. Nærmeste forhandler anvises på www.adaptil.dk

Feliway er en syntetisk kopi af kattens ansigtsferomon, som skaber en følelse af velvære og tryghed i kattens nærmiljø. Derfor kan Feliway anvendes til at berolige katte i pressede situationer og til at reducere stressniveauet i forbindelse med ændringer i deres miljø. Produktet er uden bivirkninger og fås både som spray og som elektrisk diffuser til stikkontakten. Feliway kan købes hos dyreklinikker og dyrehandlere – nærmeste forhandler anvises på www.feliway.dk.