Stigning i hussalget: To regioner skiller sig ud

Salget af villaer og rækkehuse er gået strygende i juli, hvor antallet af solgte huse rundede 4.000. Salget i de første syv måneder af 2017 er dermed mellem otte og 12 procent over samme periode sidste år i alle regioner. Det viser nye tal fra Boligsiden.dk.

Nøglerne til 4.009 villaer og rækkehuse skiftede hænder i juli. Det er et fald på godt 500 handler i forhold til maj og juni, men 437 flere end i samme måned sidste år. Det viser nye tal fra Boligsiden.dk’s månedlige opgørelse af handelsaktiviteten.

”Ofte er årets syvende måned præget af lidt feriestemning. Sådan er det også i år. Antallet af handler falder i forhold til de seneste måneder. Alligevel kan vi konstatere, at der er solgt virkelig mange huse for sæsonen, idet det er første gang i 2010’erne, at vi i en juli måned har over 4.000 handler,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

De to regioner med størst vækst
Med det flotte resultat i juli er der i årets første syv måneder nu solgt 27.557 villaer og rækkehuse. Det er 11 procent flere end i samme periode sidste år, og stigningen er til at få øje på over hele landet. Således er antallet af handler steget mellem otte og 12 procent i alle landets regioner, og de største stigninger er registreret i Region Midtjylland og Region Sjælland.

”I Region Midtjylland er det især kommunerne Favrskov, Horsens og Struer, der trækker gennemsnittet op. Her er antallet af handler steget med 25 procent. I Region Sjælland er det i Køge, Faxe, Næstved og Odsherred, vi kan registrere de største stigninger. Vi kan altså konstatere, at væksten i antallet af hushandler sker et stykke væk fra de store byer Aarhus og København,” siger Birgit Daetz.

Antal solgte villaer og rækkehuse januar-juli 2017

Stigning i forhold til januar-juli 2016

Region Hovedstaden

Region Midtjylland

Region Nordjylland

Region Sjælland

Region Syddanmark

Stigning i sommerhussalg og fald i lejlighedssalg
Ser vi nærmere på de øvrige boligtyper, som opgørelsen af handelsaktiviteten dækker, så viser det sig, at sommerhussalget også stiger i juli i forhold til samme måned sidste år. Der er solgt 869 af de attraktive fritidsboliger i juli i år – mod 677 i juli sidste år.

Derimod er salget af ejerlejligheder faldet en lille smule, da der blev solgt 1.506 af slagsen i juli mod 1.645 i perioden sidste år. Det skyldes især et fald i salget på næsten 100 ejerlejligheder alene i Københavns Kommune.

Antal solgte i juli 2017 (ændring ift. juli 2016)

Antal solgte januar-juli 2017 (ændring ift. januar-juli 2016)

4.009 (+12 %)

27.557 (+11 %)

1.506 (-8 %)

11.991 (+5 %)

Fritidsboliger

869 (+28 %)

5.365 (+27 %)

Månedlig pressemeddelelse på handelsaktivitet

Hver måned udsender Boligsiden.dk en pressemeddelelse om den seneste måneds handelsaktivitet. Vi offentliggør handelsaktiviteten for august 2017 i en pressemeddelelse den 21. september. Inden da udkommer vi med den månedlige udbudsstatistik den 4. september og Boligsidens Markedsindeks, der opgør salgspriser, salgstider og nedslag, den 7. september.