Stigende priser får danskerne til at køre mindre i bil og tage cykel og bus til arbejdet

De høje benzinpriser har fået 4 ud af 10 (38%) danskere til at ændre vaner på arbejdet og køre mindre i bil i løbet af arbejdsdagen. Lidt flere (41%) tager oftere cyklen eller offentlig transport til arbejdet, viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har udført for parkeringsappen EasyPark.

Inflationen påvirker danskernes adfærd, og de stigende priser har også sat sig i vores transportvaner. Flere har droppet bilen til fordel for cykel og offentlig transport. Knap hver fjerde (23 %) tager cyklen mere, og knap hver femte (18 %) svarer, at de oftere har brugt offentlig transport, når de skal til og fra arbejde.

“Den generelle inflation har klart en effekt. Der er kommet en stærk bevidsthed blandt danskerne om at skrue ned for udgifterne og spare penge. Her er de høje brændstofpriser ingen undtagelse”, siger Bernd Reul, direktør for EasyPark i Danmark.

Udviklingen viser sig især blandt de 18-25-årige, hvor 57 procent har øget deres brug af enten cykel eller offentlig transport, når de transporterer sig til arbejde.

Den begrænsede brug af bil på jobbet ser ud til at hænge sammen med en øget brug af onlinemøder. I hvert fald svarer 36 procent i undersøgelsen, at de bruger bilen mindre, fordi onlinemøder kan erstatte de fysiske møder.

“Hjemmearbejdspladserne bliver stadig brugt flittigt i mange brancher, nu også drevet af besparelser på pendlingen”, siger Bernd Reul.

Problemer med at finde en parkeringsplads og bøvl med køer og lange transporttider er det, der irriterer danskerne allermest, når de bruger deres bil i arbejdstiden. I undersøgelsen svarer 37 procent af danskerne, at problemer med at finde en parkeringsplads er det største problem, mens køretid og trafik er en udfordring for 34 procent.

Trine Jakobsen
tj@kempkjaer.dk

Information om EasyPark

EasyPark

EasyPark Group, der inkluderer EasyPark, PARK NOW, ParkMobile, RingGo and Park-line, er en hurtigtvoksende, innovativ europæisk tech-virksomhed, der hjælper bilister med at finde og administrere parkering og opladning af elbiler. Vores teknologi hjælper virksomheder, udbydere og byer med administration, planlægning og styring af parkering i mere end 3.200 byer i 25 lande. Vores arbejde er at gøre livet i byen lettere - en parkeringsplads ad gangen.