GreenMind ApS

Stigende nypriser sætter turbo på salget af brugte telefoner

Høje priser på nye telefoner har bragt brugtsalget af smartphones op på det højeste niveau nogensinde. Flittig forbruger af brugt elektronik påpeger, at det handler om mere end blot økonomien.
Med lige dele passion for elektronik og naturen har Brian Funch  og Jakob Højland stor succes med virksomheden GreenMind, som fra butikken i Vestergade 91 i Odense forhandler og reparerer brugt elektronik. Foto: PR.
Med lige dele passion for elektronik og naturen har Brian Funch og Jakob Højland stor succes med virksomheden GreenMind, som fra butikken i Vestergade 91 i Odense forhandler og reparerer brugt elektronik. Foto: PR.

For fem år siden, da den nye iPhone 6 blev præsenteret, kostede den dyreste version 7500 kroner. I dag har den seneste telefon fra Apple et 11-tal koblet på, og vi danskere skal grave næsten 13.000 kroner op af lommen for at få den mest avancerede udgave med hjem. Hos de konkurrerende producenter er priserne for high end-telefonerne undergået samme udvikling. De højere priser gør udslag i salget af nye telefoner.

Hos den danske virksomhed GreenMind, som opkøber, restaurerer og videresælger brugt elektronik, er omsætningen fra maj til august mere end tredoblet i forhold til samme periode året før – fra cirka en halv million kroner i 2018 til 1,7 millioner kroner i år med en forventet omsætning for hele regnskabsåret på syv millioner kroner. Samtidig oplevede Apple en nedgang i iPhone-salget på 13 procent ved seneste kvartalsregnskab.

– Brugte telefoner udgør den langt største varegruppe i vores sortiment, og det er tydeligt at mærke, at flere danskere er blevet trætte af at bruge 10.000 kroner eller mere på de nyeste telefoner. Vi har aldrig solgt så mange brugte telefoner, som vi gør i øjeblikket. Udover økonomien er der også et voksende ønske om at leve et mere bæredygtigt liv med fokus på genanvendelse og cirkulær økonomi, siger Brian Funch, der er partner i GreenMind.

Tendensen bakkes op af landets største online loppemarked, DBA, hvor iPhone er et af de allermest søgte ord.

– Der er stor interesse for brugte mobiltelefoner på DBA. Lige nu har vi mere end 2000 brugte iPhones til salg. Når en ny iPhone lanceres, giver det typisk en tredobling af iPhones til salg. Det stigende udbud gør, at priserne falder lidt. Så det kan man spekulere i, hvis man skal købe eller sælge, siger Tue Sø, Marketingchef ved DBA.

Aldrig mere nye telefoner

I produktionen af en ny smartphone bliver der brugt gennemsnitligt 55 kilo CO2. Og med over fire millioner nye smartphones hver eneste dag løber den samlede CO2-udledning op i astronomiske 80 millioner tons om året. Det er mere end Danmarks samlede udledning af CO2 på to år. Samtidig gemmer et ton smartphones på 130 kilo kobber, 3,5 kilo sølv og 340 gram guld, hvilket understreger fordelene i genanvendelse. Budskabet er gået rent ind hos 40-årige Eline Aaris Edslev, der kun køber brugt elektronik.

– Jeg har købt en telefon til mig selv, en til et af mine børn samt en iPad. Jeg kan dog overhovedet ikke se, at de har været brugt. Klima og miljø er noget, vi taler rigtig meget med vores tre børn om. Derudover er der jo også klare økonomiske fordele ved at købe brugt, og GreenMind giver tre års garanti, hvilket jo er mere end andre butikker giver på nye telefoner, siger Eline Aaris Edslev, der er mor til tre og arbejder som marketingkoordinator.

Hun er overbevist om, at hun også i fremtiden vil købe sin elektronik brugt.

Brian Funch
brian@greenmind.dk

Billeder

Download
Foruden butikken i Odense samt en aktiv hjemmeside har GreenMind fysiske butikker i henholdsvis København, Frederiksberg, Aalborg og Aarhus – alle med værksted, hvor produkter bliver gjort klar til salg, og hvor kunder kan få repareret ødelagt elektronik. Foto: PR.
Download
Stigende priser på nye telefoner samt øget fokus på cirkulær økonomi har fået brugtmarkedet til at blomstre. Grundet fremgangen kunne Greenmind for nyligt åbne endnu en afdeling på Frederiksberg, der følger de andre butikkers bæredygtige og grønne koncept. Foto: PR.

Information om GreenMind ApS

GreenMind ApS
Banevingen 14B
2200 København N