Stigende inflation sætter skub i indsatsen mod madspild
Fødevarer er nu 10% dyrere, end de var på samme tid sidste år. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Og det smitter af på forbrugernes adfærd.
Analysevirksomheden Epinion har netop gennemført en undersøgelse af danskernes forbrugsvaner som følge af den stigende inflation, og den er - i det mindste - godt nyt for indsatsen mod madspild.
Ifølge undersøgelsen forventer 46% af de 1.010 adspurgte respondenter, at de vil reducere deres madspild i løbet af de kommende måneder, og 46% har planer om at købe flere datovarer.
Tendensen bakkes op af Too Good To Go, der bekæmper madspild via en app, som forbinder forbrugere med forhandlere, der har mad i overskud.
De seneste fem inflationsprægede måneder har Too Good To Go oplevet markant stigning i interessen for at bekæmpe madspild. Antallet af nye betalende brugere i Danmark er steget med hele 25%, og der bliver generelt reddet mere af den overskudsmad, der bliver udbudt. Derudover mærker virksomheden øget efterspørgsel på tips og tricks til at reducere madspild i husholdningen.
Tendensen er - ifølge Heidi Boye, der er landechef for Too Good To Go og ph.d. i forbrugeradfærd - et udtryk for, at de stigende priser gør os mere bevidste om vores indkøb og forbrug.
“Når priserne stiger så markant, som de gør i øjeblikket, bliver vi som forbrugere nødt til at forholde os til, hvordan vi får mest værdi for pengene, og hvordan vi kan få vores indkøb til at række længere. Og det smitter positivt af på både forbrugernes og forhandlernes madspild. For det får os blandt andet til at købe flere overskuds- og datovarer. Og den mad, vi er tvunget til at betale ekstra for, har vi mindre lyst til at kassere. Rent mentalt tillægger vi simpelthen fødevarerne større oplevet værdi end før inflationen. Så selvom der er mange dårlige ting at sige om de stigende priser, er det trods alt positivt, og at de har øget vores respekt for mad og får os til at smide mindre ud,” siger Heidi Boye.
Relevante resultater fra Epinion-undersøgelsen
- Undersøgelsen afdækker forbrugernes adfærd som følge af den stigende inflation og blev gennemført i maj 2022 med 1.010 respondenter.
- De stigende priser kan især mærkes på mad og drikke (88%) og bolig, elektricitet og varme (65%).
- I mad og drikke-kategorien kan prisstigningerne især mærkes på mejeriprodukter (76%), kød (51%), æg (46%) og madlavningsolie (44%).
- Som følge af prisstigningerne vil 46 % vil købe flere datovarer, og 46% vil mindske madspild.
- Især kvinderne har fokus på at bekæmpe madspild som følge af inflationen: 52% vil købe flere datovarer (41% af mændene), mens 51% vil mindske madspild (40% af mændene).
Fakta om madspild
- 814.000 tons spiselige fødevarer går hver år til spilde i Danmark (Kilde: Miljøstyrelsen, juni 2021).
- På verdensplan går næsten 40% af al mad til spilde (Kilde: WWF).
- 10% af de globale drivhusgasser stammer fra madspild (Kilde: UNEP Food Waste Index Report 2021).
- I foråret 2020 anbefalede den globale klima-tænketank Project Drawdown 76 indsatsområder, der ville kunne reducere udledningen af CO2e med op til 87 procent over de kommende årtier. Reducering af madspild lå på førstepladsen.
Nøgleord
Kontakter
Tanja Møller AndersenPressechef | PR Manager
Tlf:81773718presse@toogoodtogo.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Too Good To Go ApS
Madspildsappen Too Good To Go blev lanceret i Danmark i 2016, og de nu over 58 mio. brugere har siden da reddet mere end 141 millioner måltider, hvilket svarer til over 354.000 tons sparet CO2e. Too Good To Go har dermed gjort en væsentlig forskel i kampen mod madspild i de 17 lande, hvor appen er aktiv.
I appen kan man redde lykkeposer/bokse med overskudsmad fra bl.a. bagerier, supermarkeder, restauranter, kantiner og producenter.
Too Good To Go har sideløbende iværksat en lang række oplysnings- og uddannelsestiltag for at fremme viden om madspild.
Læs mere om Too Good To Go her
Følg pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
10.345 skoleelever deltog sidste år: 'Smag på Overskuddet' skal uddanne flere børn i madspild i 202422.10.2024 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Smag på Overskuddet, et undervisningsinitiativ udviklet af Madkulturen, Too Good To og Lidl, vender tilbage i 2024 med ambitionen om at nå endnu flere børn og skoler. Initiativet, der debuterede i 2023, med en flot tilslutning på 16% af de danske folkeskoler, har til formål at bekæmpe madspild ved at engagere skoleelever i kreativ og madspildsreducerende madlavning.
Kan man klare en uge uden at smide mad ud? Too Good To Go dedikerer en hel uge til at ændre danskernes madspildsvaner20.9.2024 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Too Good To Go inviterer danskerne til at deltage i Uge Uden Madspild, der lanceres den 23. september. Initiativet, som rulles ud i ni lande, har til formål at skabe konkrete forandringer i vores daglige vaner og give deltagerne de nødvendige redskaber til at reducere madspild.
Madspildsskolen vender tilbage for femte år i træk: Børnefamilier kan lære af tidligere generationers forhold til madspild18.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det vellykkede initiativ, Madspildsskolen, der er skabt i samarbejde mellem Too Good To Go, Arla, Arla Fonden og føtex, sætter i efterårsferien i år fokus på at bruge tidligere generationers viden og madkultur i nutidens køkkener.
Kun 32% skolebørn spiser op: Nyt initiativ fra Lidl og Too Good To Go skal bekæmpe madspild i børns madpakker11.9.2024 12:12:33 CEST | Pressemeddelelse
Lidl og Too Good To Go er gået sammen om et spændende nyt tiltag under konceptet "Hver Bid Tæller", der skal hjælpe danske familier med at mindske madspild i børns madpakker.
Madspild holder ikke ferie: Too Good To Go vil hjælpe danskerne med at redde måltider i udlandet4.7.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med den nye funktion, City Guides, vil Too Good To Go guide danskerne til konkrete spisesteder og butikker, der gør det muligt at tage ambitionen om at bekæmpe madspild med på ferie.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum