Stigende gas- og elpriser øger interessen for energirenovering

Næsten hver anden håndværker oplever øget efterspørgsel på energirenovering af danskernes boliger, viser ny undersøgelse fra byggecenterkæden STARK. Undersøgelsen viser også, at det især er de offentlige bygherrer, der vil have bæredygtigt byggeri.

Stærkt stigende priser på el og gas får telefonerne til at ringe hos landets tømrere og murermestre: 46,8 procent af håndværkerne oplever øget interesse for isolering og energirenovering af deres kunders boliger, fremgår det af byggecenterkæden STARKs årlige bæredygtighedsundersøgelse.

Det er godt nyt for klimaet. Danmarks bygningsmasse står nemlig for næsten 40 procent af klimapåvirkningen herhjemme. En af de mest effektive måder at nedbringe belastningen på, er derfor at reducere energiforbruget i eksisterende boliger, f.eks. ved at efterisolere og skifte til mere energieffektive vinduer og varmekilder.

Den øgede interesse for at skære ned på udgifterne til el og varme glæder STARKs bæredygtighedschef Kristian Fribo:

”Mange danskeres økonomi er blevet strammere, og så er motivationen at spare penge. Løsningen er at energirenovere boligen. Det er også godt for klimaet, for den mest bæredygtige energi er jo den, som vi ikke bruger. Hvis vi samtidig sørger for at vælge de mest miljøvenlige materialer til renoveringsarbejdet, kan vi for alvor skabe en win-win situation, hvor vi både reducerer boligens energiforbrug og den energi, der går til at fremstille materialerne. Det handler bare om at vælge de bedste løsninger,” siger han og giver et eksempel fra STARK: Tidligere i år lancerede byggecenterkæden en mindre miljøbelastende udgave af såkaldt EPS-isolering, også kendt som flamingo. Da isoleringen er fremstillet af 100 pct. genanvendt materiale som bl.a. fraskær og brugte fiskekasser, reducerer det CO2-udledningen i produktionen med 56 procent.

Bæredygtighed som branding

Genanvendt flamingo er blot ét eksempel på, at de gode løsninger allerede findes – og stadig flere håndværkere bliver opmærksomme på det. Ifølge STARKs bæredygtighedsundersøgelse ønsker et flertal af håndværkerne ganske vist mere viden om, hvilke byggematerialer der er bæredygtige. Omvendt synes flere end 38 procent, at de har tilstrækkelig viden, og det er en tydelig fremgang sammenlignet med sidste år, hvor det kun gjorde sig gældende for 34 procent af de adspurgte håndværkere.

”Det hænger godt sammen med, at vi gør et stort arbejde for at rådgive håndværkerne om, hvordan de kan gøre byggeriet mere bæredygtigt. Vi har uddannet bæredygtighedsambassadører i alle vores forretninger, der kan rådgive håndværkerne om alt fra det bedste materialevalg til den dokumentation, der følger med. Vi holder også løbende dialogmøder med håndværkerne, og her mærker vi et stort behov hos vores kunder for at indhente viden om et emne, som kun bliver vigtigere i takt med, at der kommer flere lovkrav på området,” fortæller Kristian Fribo.

Undersøgelsen viser også, at viden om bæredygtighed i stigende grad er noget, som håndværkerne bruger til at skille sig ud fra konkurrenterne: Mere end hver femte håndværker bruger det således til at ’brande’ sin virksomhed. I 2018 var det blot tilfældet for 14 procent af de adspurgte håndværkere.

Størst efterspørgsel på bæredygtighed i det offentlige

Generelt stiger interessen for at gøre byggeriet mere bæredygtigt. Mens udviklingen tidligere næsten udelukkende var drevet af store, private virksomheder og pensionskasser, er det nu de offentlige bygherrer, der er iført den grønne førertrøje. Ifølge håndværkernes besvarelser i undersøgelsen stiller kommuner, regioner og staten varierende krav om bæredygtighed i op mod halvdelen af alle deres byggeprojekter.

Til sammenligning bliver håndværkerne kun præsenteret for krav om bæredygtighed i hvert tredje byggeprojekt for private boligejere og virksomheder.

”Det handler bl.a. om, at nybyggeri på mere end 1.000 m2 fra nytår skal leve op til nye krav om grænser for CO2-udledning på 12 kg/m2. Her er de offentlige bygherrer på forkant. Hvor de tidligere manglede viden om bæredygtighed, oplever vi nu, at de har opnået meget mere viden i deres organisationer og f.eks. indarbejder krav til bæredygtighed i deres udbud,” siger Kristian Fribo.

Fakta om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af analysefirmaet A&B Analyse blandt STARKs professionelle kunder i perioden fra d. 26/9 til d. 7/10 2022. Formålet med undersøgelsen er at afdække emnet bæredygtighed i byggebranchen set fra håndværkernes. Respondenterne har svaret på spørgsmål vedrørende deres erfaringer med og holdninger til bæredygtigt byggeri. 1.105 håndværkere deltog i årets undersøgelse.

Læs mere om STARKs initiativer inden for bæredygtigt byggeri her: https://www.stark.dk/Baeredygtighed

STARK er Danmarks største forhandler og distributør af byggematerialer med 84 forretninger i Danmark og Grønland. STARK tilbyder en lang række services til både entreprenører og professionelle håndværkere. Virksomheden beskæftiger over 2.500 medarbejdere og er en del af STARK Group, der med ca. 12.000 medarbejdere i Norden og Tyskland og en omsætning på ca. 37 mia. DKK er en førende leverandør af byggematerialer i Nordeuropa.