Stigende elpriser medfører højere nettariffer i 2022

Energipriserne i både Danmark og resten af Europa er mangedoblet den seneste tid. I 2022 resulterer det i, at N1’s netkunder også må betale mere for transport af strøm i elnettet.

Netselskabet N1 ejer og driver elnettet i store dele af Jylland, og de kraftigt stigende energipriser medfører, at N1 er nødt til at hæve nettarifferne i 2022. Den første stigning sker fra 1. januar, og den 1. april stiger tariffen yderligere.

- Når elpriserne stiger, har det også stor indflydelse på vores omkostninger til nettab – altså den strøm, der går tabt, når strømmen transporteres gennem elnettet. Det betyder, at kundernes betaling for transport af strøm – også kaldet nettarif – stiger. Den konkrete stigning afhænger af, om du er privatkunde eller virksomhed, og dermed, hvilket spændingsniveau, du er tilsluttet på, siger Daniel Skovsbo, Erichsen, VP for Marked & Udvikling i N1.

For en almindelig husstand vil nettariffen stige ca. 1,2 øre pr. kWh den 1. januar, og den 1. april stiger den yderligere ca. 6,2 øre pr. kWh. Stigningen i nettariffen skyldes primært, at N1 har højere omkostninger til indkøb af den strøm, der skal dække nettabet.

Rabat og mulige besparelser i elforbruget

I denne periode med ekstra store elregninger, kan N1’s 735.000 netkunder glæde sig over, at de samtidig får en ekstraordinær rabat på nettariffen. I perioden 2020-22 får netkunderne samlet set en rabat på knap 1,5 mia. kr., og i 2022 udgør rabatten cirka 450 mio. kr.

- Rabatten er en kærkommen håndsrækning i en tid med ekstraordinært store elregninger. Hvis du som privatperson samtidigt har mulighed for at flytte en del af dit elforbrug væk fra aftentimerne mellem 17 og 20 til nattetimerne, kan du reducere din samlede elregning, slutter Daniel Skovsbo Erichsen.

Daniel Skovsbo Erichsen
VP, Marked & Udvikling, N1

daneri@n1.dk / 51631739

Information om N1

Edison Park 1
6715 Esbjerg N

N1 forsyner hver dag mere end 800.000 hjem og virksomheder i Jylland med strøm. Vi sørger for at vedligeholde, udbygge og fremtidssikre elnettet.