Stigende antal e-handelsvirksomheder kører med underskud

De danske e-handelsvirksomheder har fået mere forretning, men har sværere ved at tjene penge

København, 18. november 2015

Selv om danskerne køber flittigt ind af tøj, bøger og elektronik på nettet, kæmper mange e-handelsvirksomheder for at overleve. Godt nok har de fået mere forretning, men de er samtidig blevet dårligere til at tjene penge. Det viser nye tal fra Deloitte.

”At sælge varer på internettet bliver mere og mere populært, men det altså langt fra nogen guldgrube for alle. Selv om e-handelsvirksomhederne har fået mere at lave, oplever vi betydelige fald i rentabiliteten. I 2014 var den gennemsnitlige overskudsgrad således på minus 7,9 pct. Det er i sagens natur et uholdbart resultat,” siger Deloittes ekspert i e-handel Christian Sanderhage.

Særligt de mindre virksomheder med 2 til 9 ansatte er udfordret på indtjeningen.

”Ligesom i de fleste andre brancher er det en fordel at være en stor virksomhed, når man sælger varer på nettet. Virksomheder med mere end 50 ansatte tjente således 197.000 kr. pr. ansat i 2014, mens virksomheder med 2-9 ansatte kun tjente 55.000 kr. Det vidner om, at der er betydelige stordriftsfordele ved handel på nettet, som små virksomheder ikke kan udnytte,” siger Christian Sanderhage.

Mange af de mindre e-handelsvirksomheder kom derfor også ud af 2014 med røde tal på bundlinjen.

”Ser vi på virksomhederne med 2-9 ansatte, havde hele 40 pct. af dem underskud i 2014. For de store virksomheder er tallet 11 pct. Det er klart, at der er grænser for, i hvor mange år man som virksomhed kan køre med underskud. På et tidspunkt er man selvsagt nødt til at dreje nøglen om,” siger Christian Sanderhage.

Deloitte vurderer, at cirka 23 pct. af e-handelsvirksomhederne i dag er økonomisk trængte. Disse virksomheder har en soliditetsgrad på under 20 pct. og et afkast af den investererede kapital på under 10 pct. Virksomhedernes økonomiske robusthed er således lav. Det samme er rentabiliteten.

Om undersøgelsen:

Deloittes analyse af e-handelsbranchen er baseret på regnskabstal fra 87 danske e-handelsvirksomheder.

csanderhage@deloitte.dk

Christian Sanderhage

Christian Sanderhage er partner i Deloitte og ekspert i e-handel.