Bibliotekarforbundet

Stifter af Læs for Livet vinder Bibliotekarforbundets Døssingpris

Rachel Röst, der har stiftet nonprofit-organisationen Læs for Livet, har modtaget Bibliotekarforbundets Døssingpris for at give udsatte børn et forhold til litteraturen.
Rachel Röst, stifter af Læs for Livet, modtager Døssingprisen for at give udsatte børn adgang til litteratur

Hvad betyder litteraturen for udsatte børn og unge? For Rachel Röst, der er årets modtager af Bibliotekarforbundets Døssingpris, er svaret enkelt. Litteraturen er positiv eskapisme. Et sted, hvor de kan mindske deres ensomhed og spejle sig i andre, der også har boet i plejefamilier, oplevet angst eller har mistet.

- Udsatte børn og unge har meget dårlige odds for at få en uddannelse. Ofte er de fra familier, der er bogfremmede, de læser ikke aldersvarende, og det er sjældent, at de indhenter det senere i livet, men vi har et skolesystem og et samfund, der er bygget op om tekst. Du kan ikke engang være social og sammen med dine venner uden at kunne skrive beskeder på messenger. Udover læring og læsekompetencerne, så er bøger også positiv eskapisme altså flugt fra en hård hverdag. Litteraturen kan noget særligt for de børn, siger Rachel Röst.

Egne erfaringer er drivkraften

Det er Rachel Rösts egne erfaringer, der gør, at hun i dag - via Læs for Livet - etablerer biblioteker på institutioner. Hun kommer selv fra et kaotisk familieliv, hvor bøgerne var hendes flugt. Men da hun blev anbragt uden for hjemmet som 16-årig, var der ingen bøger på institutionen. Derfor etablerer hun i dag biblioteker på institutioner med hjælp fra fonde, forlag og også bibliotekarer.

Formand for Bibliotekarforbundet Tine Segel sagde i sin tale til Rachel Röst:

- Med skabelsen af Læs for Livet, så Rachel Röst en mulighed for at gøre en positiv forskel. Ved at stifte og skabe Læs for Livet, nærmest ud af ingenting, har hun skabt noget, som for mange udsatte børn på institutioner er blevet en udviklingsbase og en ”flugtvej”.Læs for Livet bruger bøger til at skabe social forandring og give udsatte børn og unge gode oplevelser og muligheder for et bedre liv. Ligesom vores biblioteker, er Læs for Livet noget, som vi giver til hinanden.

Fakta

Rachel Röst er cand. mag i litteraturvidenskab og stifter og leder af organisationen Læs for Livet. Hun fik, på BF’s generalforsamling 10. november, overrakt Døssingprisen på 25.000 kroner.

Kontakter

Yderligere oplysninger: Kommunikationschef Anette Lerche tlf 20646503 email:al@bf.dk

Billeder

Information om Bibliotekarforbundet