Stenhuggerlauget: Ingen opgaver – ingen lærlinge

Ole Grage, der er oldermand i Stenhuggerlauget, savner opgaver, så der kan uddannes lærlinge med speciale i restaureringsopgaver.

De sidste par måneder har der været en livlig debat om, hvordan vi får flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Sådan er det ikke i stenhuggerfaget, der i høj grad lever af at restaurere den danske kulturarv som f.eks. Kronborg, Amalienborg og Rosenborg slot.

Her er manglende udbud af opgaver lig manglende arbejde til virksomhederne og derfor færre lærlinge i branchen. Faktisk bliver de sidste to sandstenslærlinge i skrivende stund færdige til oktober. Derefter er der ikke flere lærlinge med speciale i restaurering.

- Det er meget kritisk i forhold til fremtiden for Restaureringsbranchen og dermed den danske kulturarv, som i høj grad lever i vores slotte og monumenter. Der findes i Danmark kun ca. 20 aktive stenhuggere med speciale i restaurering. Erfaringen fra Norge og Sverige viser tydeligt, hvor svært det er på ny at genopbygge tabte kompetencer. Her valgte man i 70’erne at afvikle faget, og i dag er der ingen svenske restaureringsstenhuggere tilbage. Det er vigtigt, at disse typer af opgaver løses af dygtige, faglærte stenhuggere med kendskab til den lokale kulturarv, siger Ole Grage, oldermand i stenhuggerlauget.

Det er ikke fordi, denne del af branchen kræver investeringer på flere hundrede millioner kroner ifølge Ole Grage. Udbud på i alt 15-20 millioner årligt vil være tilstrækkeligt til at redde ovennævnte kompetencer og sikre den danske kulturarv inden for dette område.

Frygter ikke konkurrence
Ole Grage slår fast, at hans medlemmer ikke frygter et frit marked, men hvis der ikke investeres i bevaring af kulturarven, så er det problematisk, mener han.

- Vi ved, at der gennem en årrække er opbygget et efterslæb på vedligeholdelse af vores kulturarv, og der er planlagt større restaureringsprojekter på bl.a. Frederiksborg Slot i Hillerød på et tidspunkt, og det glæder vi os naturligvis til. Spørgsmålet er bare, om der er kvalificeret arbejdskraft til den tid. Som det forholder sig lige nu, så tror jeg det ikke, siger oldermanden.

Ole Grage blev på en generalforsamling i forrige weekend genvalgt som oldermand i Stenhuggerlauget for de næste fire år.

Oldermand Stenhuggerlauget, Ole Grage, og@-nielsen.dk. Telefon: 40 14 16 00
Journalist Dansk Byggeri, Peter Hasle Laursen, pel@danskbyggeri.dk. Telefon: 72 16 02 86

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job

Der oprettes næsten 4.000 flere lærepladser i byggeriet end for fem år siden11.7.2018 06:45pressemeddelelse

Vejen til en læreplads i bygge- og anlægsbranchen er blevet betydelig kortere for dem, der ønsker at uddanne sig til håndværker. En opgørelse fra Dansk Byggeri estimerer, at der i 2018 oprettes godt 3870 flere lærepladser i byggeriet i forhold til 2014. Det er dejligt at se, at den høje beskæftigelse smitter af på antallet af praktikpladser, siger underdirektør Louise Pihl.