Stemmestyret skærerobot styrkes med tre talenter

Det nye danske roboteventyr, Kobots – Voice Responsive Robotics, styrkes med tre talenter. De skal videreudvikle robotten Amigo, som gør byggeri op til tre gange hurtigere ved at skære byggematerialer fra gipsplader til fliser ud fra stemmekommando.

Yonas Alizadeh Kobots

Den ekspanderende startup Kobots – Voice Responsive Robotics er styrket med ikke færre end tre talenter:

Som CTO er ansat Yonas Alizadeh, som er uddannet Master of Science, Engineering – Robotics fra SDU - Syddansk Universitet. Han har tidligere arbejdet for SDU, for Smooth Robotics og været grundlægger og CEO i app-startup Hellow.

Knud Engbjerg og Kristian Dalgaard er ansat som Heads of development. De er begge uddannet Master of Science, Engineering – PDI. Knud Engbjerg har tidligere været automationstekniker på Danfoss, og Kristian Dalgaard har en fortid som klejnsmed hos DSSM.

”Vi er stolte af at være med til give håndværkerne nem stemmestyring af præcisionsskæring, som kan øge hastigheden markant på både små og store byggeprojekter,” siger CTO Yonas Alizadeh. CEO Peter Hartvigsen fortsætter:

”Interessen for vores stemmestyrede robotter er tårnhøj allerede her kort efter vi fik patentet hjem i forsommeren. Derfor er jeg meget glad for at få tre solide talenter med om bord. Vi skal ud over rampen med Amigo, som ud over at gøre byggeri tre gange hurtigere og mindske støv, støj og dårlige arbejdsstillinger, indsamler og registrerer restmaterialer, der kan genbruges. Det er godt for både økonomi og miljø.”

Et testforløb i samarbejde med studerende fra Syddansk Universitet og Designskolen i Kolding viser op mod 3,5 gange hurtigere udførelse. Dermed kan en tilskæringsopgave, der normalt tager seks-syv timer, nu klares på max to timer. Ved montering af tagvinduer, døre og brandinddækninger er der endnu mere tid at hente. Robotten har nemlig allerede mål på en række bygningsdele som f.eks. Velux tagvinduer, så tilskæringsarbejde, der manuelt tager 30 minutter, kan klares på ned til fem minutter.

Både Niels Jul Jacobsen, CSO og grundlægger af Mobile Industrial Robots og hans hustru Charlotte Hybschmann Jacobsen, direktør i Hybsch Connect Holding, er gået økonomisk ind i Kobots – Voice Responsive Robotics med både investering og løbende sparring.

Kort om KOBOTS - en mobil, stemmestyret tilskæringsrobot til byggebranchen

Skærerobotten Amigo fraKobots – Voice Responsive Roboticsøger produktionskapaciteten op til 3,5 gange, mindsker spild og højner både sikkerhed og arbejdsmiljø. Systemet er stemmestyret via en særlig software, der sender de indtalte mål videre til tilskæringsrobotten – nemt, hurtigt og sikkert. Amigo består af en mobil ramme og en værktøjs-adapter til forskellige typer vinkelslibere, overfræsere, dyksave og lignende samt et avanceret stykke software med talegenkendelse og -gengivelse. Hver tømrer bærer et headset, så han har hænderne fri til at måle op og montere. Amigo spørger løbende efter de oplysninger, den skal bruge og skærer til sidst pladen klar til montering på få sekunder. Imens kan tømreren gøre klar til montering.

Det tager under ti minutter at samle robotten, som består af ramme, kabler, software og headset. I rammen kan sættes forskellige former for elektrisk værktøj. Amigo fås i udgaverne Amigo 912 og Amigo 925, i en 900 serie og en 1200 serie, hvilket refererer til max bredden på den plade, den kan bearbejde: 900 mm eller 1200 mm.

Robotten vejer samlet 47 kg og kan derfor transporteres i tre tasker af maks. 16 kg, som er indenfor reglerne. Den kan kører på det nyeste Lithium-Ion-batteri, der kun vejer seks kilo. To af dem kan klare en hel dags tilskæring, non-stop.

Yonas Alizadeh Kobots
Kristian Dalgaard Kobots
Knud Engbjerg Kobots
Peter Hartivigsen, CEO i Kobots - Voice Responsive Robotics
Peter Hartvigsen, CEO, Kobots - Voice Responsive Robotics

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

Kort om KOBOTS - en mobil, stemmestyret tilskæringsrobot til byggebranchen

Skærerobotten Amigo fra Kobots – Voice Responsive Robotics øger produktionskapaciteten op til 300 procent, mindsker spild og højner både sikkerhed og arbejdsmiljø. Systemet er stemmestyret via en særlig software, der sender de indtalte mål videre til tilskæringsrobotten – nemt, hurtigt og sikkert.

Det tager under ti minutter at samle robotten, som består af ramme, bord, software og headset. I rammen kan sættes forskellige former for elektrisk værktøj. Amigo fås udgaverne Amigo 912 og Amigo 925, i en 900 serie og en 1200 serie, hvilket refererer til max bredden på den plade, den kan bearbejde: 90cm eller 120cm.

Robotten vejer samlet 47 kg og derfor indenfor reglernetransporteres i tre tasker af maks. 16 kg. Den kan kører på det nyeste Lithium-Ion-batteri, der kun vejer seks kilo. To af dem kan klare en hel dags tilskæring, non-stop.

Robotstyret pakning giver korte gennemløbstider: Sådan pakker en UR5-cobot to millioner printplader pr. år5.12.2019 07:00:00 CETNyhed

Den største uafhængige serviceudbyder inden for elektronikproduktion i Østrig har forfinet sin automationsstrategi yderligere. Sammen med Fraunhofer Austria Research har Melecs EWS udviklet en kollaborativ robotapplikation til pakning af små printplader. Takket være den nye cobot fra Universal Robots har firmaet øget deres produktivitet på dette anvendelsesområde med 25 procent, samtidig med at de lægger grunden til en mere omkostningseffektiv og enklere automation i fremtiden.

Blue Ocean Robotics er i slutspurten til kåring af Årets Robotvirksomhed 201928.11.2019 14:05:33 CETNyhed

Overordentlig mange topchefer har nomineret Blue Ocean Robotics som en overbevisende kandidat til at løbe af med sejren i kåringen af Årets Robotvirksomhed 2019. I dag starter afstemningen om, hvilken af de 6 finalister, der får en statuette d. 12. december, når Odense Robotics afslører vinderen. Blue Ocean Robotics har som international frontløber inden for professionelle servicerobotter leveret på alle parametre i konkurrencen. Finalister bliver målt på deres indsatser inden for realisering af vækstpotentiale, fremme af talentudvikling og frugtbart klyngesamarbejde.