Stegt flæsk er kommunalvalgets sikre vinder

Når omkring 3,5 millioner danskere i dag sætter deres kryds ved kommunalvalget i landets 99 kommuner, vil rigtigt mange vælgere enten have sat tænderne i valgflæsk til et vælgermøde eller hygge sig med stegt flæsk, når krydset er sat.

De seneste dage og uger har Danish Crown og Tulip nemlig haft rygende travlt med at stille danskernes glubske appetit på flæsk i skiver. De sidste fire uger har Tulip Food Company, der står for salget af flæsk i skiver for Danish Crown, næsten fordoblet salget af flæsk til restauranter og kantiner i forhold til samme periode sidste år.
- Danskerne er generelt vilde med stegt flæsk, og mange steder er ”valgflæsk” blevet en del af vælgermøderne, så selv om politikerne er uenige om rigtigt meget, kan de fleste åbenbart blive enige om at spise flæsk, siger Mette Rothmann, der er salgsdirektør i Tulip.
Direkte adspurgt har forskningschef ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole – og ekspert i tendenser ved kommunal- og folketingsvalg – Roger Buch dette bud på, hvorfor det de senere år er blevet en tradition at spise flæsk, når der er valg:
- En fuldstændig uvidenskabelig og udokumenteret forklaring er, at partierne under den økonomiske krise fra 2008 og frem har været meget forsigtige med løfter og valgflæsk, så måske er det derfor, vælgerne søger tilflugt i ægte flæsk, lyder vurderingen fra Roger Buch.
I denne uge er der en del supermarkeder, der kører kampagne på flæsk i skiver under overskriften ”Valgflæsk – flæsk fra et godt parti”. Og det bliver revet væk.
- Vi forventer faktisk at sælge omkring 40 tons flæsk i denne uge. Det svarer til omkring en million skiver, så der vil være stegt flæsk på bordet mange steder i aften, fortæller Mette Rothmann.
Og det er ikke kun stegt flæsk, der bruges som valgflæsk. Landbrug & Fødevarer har uddelt poser med flæskesvær til flere kommunale vælgermøder med teksterne: ”Det ligner valgflæsk, men smager af arbejdspladser”, og ”Vi binder land og by sammen med 186.000 arbejdspladser”.
Valgflæsk har været på læberne og imellem læberne på danskerne i mange år. Den ældste skriftlige kilde, hvor ordet ”Valgflæsk” indgår er digtet ”Mit Land” af L.C. Nielsen fra 1898:
Nu lokkes der med Løfter,
nu angles der med Ord,
Og Valgflæsket skæres for

Ved Folkets Bord.
For yderligere information kontakt pressechef i Danish Crown, Jens Hansen: +45 51 60 07 20 / jnha@danishcrown.dk