Stefan Zweigs Legender i ny oversættelse

Østrigs berømte forfatter skrev biografier, essays, erindringer, noveller og en enkelt roman. Værker, der er kendt og elsket på tværs af tid og landegrænser. Det er mindre kendt, at Stefan Zweig også skrev fem legender. Disse legender er nu en del af Turbines klassikerserie i ny oversættelse af Lone Østerlind.

Stort set alle religioner og kulturer har sine legender, der fortælles videre fra generation til generation, ofte som forklaringer på, hvorfor verden ser ud, som den gør. Det er fortællinger, der ikke kan bevises videnskabeligt eller historisk, men alligevel tjener til at opbygge en fælles viden.

”Ordet legende betyder ”det, der skal læses (højt),” og har historisk rettet sig mod opbyggelige fortællinger om hellige mennesker. I den Zweigske udgave er det dog det lettere fantastiske element samt en kærlig-ironisk distancering til hovedpersonerne, som legendegenren synes at tilbyde,” skriver Rasmus Vangshardt i bogens forord, der sætter legenderne ind i den kontekst, Zweig skrev dem ind i.

De fem legender: Legenden om den tredje due (1961), Den evige brors øjne (1921), Rakel går i rette med Gud (1927), De ens-uens søstre (1927) og Den begravede lysestage (1936) – bygger på jødiske, kristne og indiske religiøse overleveringer, men er skrevet om, så de passer ind i det zweigske univers, hvor formålet måske nærmere er at stille spørgsmål end at være opbyggelige. De fem noveller har det tilfælles, at der klages til Gud over de vilkår, som mennesket lever under. Hvorfor virker Gud så ofte til at lade sit folk forgå, og hvorfor får jøderne aldrig lov til at finde fred? Hvad er meningen med livet? Og hvordan finder et menneske hjem til sig selv, når stien snørkler sig mellem Gud og Djævelen?

Legender er nyoversat af Lone Østerlind og udgør det seneste bind i Turbines Klassikerserie, der blandt udgivelserne også tæller Stjernestunder, Utålmodige hjerter og Skaknovelle og andre fortællinger af Stefan Zweig.

Titel: Legender
Forfatter: Stefan Zweig
Oversætter: Lone Østerlind
Forord: Rasmus Vangshardt
Udgivelsesdato: 10. juni 2022

Harry Styles er en nulevende modelegende14.3.2024 10:13:33 CET | Pressemeddelelse

I 2010 trådte en ung Harry Styles ind på X-factor scenen i England for at aflægge audition. Allerede den gang stod det klart, at han kan inspirere og fascinere med mere end sin stemme. Med neglelak, fjerboa, pailletter, jakkesæt og buksedragter har han gennem alle årene været en inspiration for dem, der gerne vil lege med stilen. I Stilikoner: Harry Styles fortæller Lauren Cochrane historien om en sand modelegende.