3F

Statsministeren og fagbevægelsen går i parterapi

Der er brug for professionel hjælp, hvis Mette Frederiksen og toppen af fagbevægelsen skal finde tilbage til det kærlige forhold. Derfor står formanden for Dansk Psykolog Forening klar til at give parterapi til statsministeren, Henning Overgaard fra 3F og Mona Striib fra FOA på Folkemødet på Bornholm.

Det var engang så godt. Men det sidste halve år er der gået knas i det. Aflyste helligdage, sure miner og hverdagens trummerum har sat forholdet på prøve mellem fagbevægelsen og regeringen. Men inden de kaster håndklædet i ringen, har parterne nu søgt professionel hjælp for at få deres forhold tilbage på ret køl.

”Trepartsforholdet knirker, og parterne har rigtig svært ved at finde kærlighedssproget frem. Når relationen knaser, er det let at blive fristet til at kigge sig om efter nye modeller. Men vi skal finde ud af om den her krise truer fundamentet eller om den blot er forbigående,” siger Eva Secher, som er formand for Dansk Psykolog Forening og stiller sin professionelle bistand til rådighed.

Hun peger på, at det er vigtigt at få afklaret hvilke forventninger man kan have til hinanden i et forhold. Og hvilke beslutninger man træffer i fællesskab og hvilke man træffer sammen.

Forbundsformand for 3F, Henning Overgaard, glæder sig til at få talt ud.

”Jeg synes, der har været en periode, hvor Mette ikke lyttede så meget til mine behov. Der har været en to-do-liste, som hun har gået meget op i og gerne ville pådutte mig. Det er lidt som om, at den kemi der var engang, er forsvundet. Der er gået lidt sur hverdag i det hele,” siger Henning Overgaard, forbundsformand for 3F.

”Det var et kæmpe tillidsbrud, at de ville skille os fra en fridag – uden overhovedet at tale med os. Det affødte en periode med skænderier og knubbede ord, som helt klart har været med til at opbygge en afstand og en masse fjendebilleder. Men vi står trods alt på så mange gode fælles resultater, at vi er nødt til at finde tilbage til hinanden for fællesskabets skyld,” siger Mona Striib, forbundsformand i FOA.

Parterapien vil finde sted torsdag den 15. juni på 3F’s og FOA’s fællesscene på Folkemødet i Allinge på Bornholm.

For yderligere information, kontakt 3F's pressechef, Lasse Ravnø: 61 93 15 70

Information om 3F