ITD - International Transport Danmark

Statsfinansieret pakkekoncern giver endnu et underskud

Del
Med den svenske og danske stat i ryggen har PostNord Logistics de seneste fem regnskabsår præsteret et samlet underskud på over 180 millioner kroner i sine bestræbelser på at udkonkurrere private aktører. Helt urimeligt, mener ITD, der endnu en gang opfordrer politikerne til enten at sælge eller lukke selskabet.

Heller ikke i 2020 skulle det lykkes det statsejede PostNord Logistics at få en bæredygtig forretning ud af at fragte pakker og stykgods. Resultatet af forsøget på at udkonkurrere de private vognmænd på markedet resulterede i 2020 i endnu et underskud. Denne gang udgjorde resultatet et tab på 7,5 millioner kroner, hvilket bringer det samlede tab på det statslige forsøg på pakke- og stykgodsområdet op på over 183 millioner kroner i perioden 2016-2020. Det er misbrug af skatteborgernes penge, mener ITD, der opfordrer politikerne til snarest at handle og enten afhænde eller lukke selskabet.

- Endnu en gang skal vi være vidne til, at det statsejede PostNord Logistics præsenterer et underskud i sine bestræbelser på at udkonkurrere private aktører. To gange tidligere har selskabet mistet hele sin egenkapital og kun blevet reddet, fordi moderselskabet skød flere penge i foretagendet. Det er dybt urimeligt, at private vognmænd skal konkurrere mod staten på et ellers velfungerende pakke- og stykgodsmarked. Det hører ingen steder hjemme, og politikerne på Christiansborg burde snarest få stoppet dette cirkus, siger Carina Christensen.

Hun opfordrer derfor politikerne til at gå i gang med at afhænde eller alternativt blot at lukke PostNord Logistics, så danske skatteborgere ikke længere via ejerskabet af moderselskabet PostNord skal være med til at finansiere det underskudsgivende PostNord Logistics.

- De seneste fem år har PostNord Logistics skabt et underskud på over 180 millioner kroner. Det er altså menneskepenge, som kunne være sparet eller i det mindste anvendt langt bedre. For der er absolut ingen grund til, at staten skal drive et pakke- og stykgodsfirma. Det klarer det private marked på fornemste vis, så det ville være både fornuftigt og på høje tid at få stoppet PostNords konkurrenceforvridende aktivitet – jo før, des bedre, siger Carina Christensen.

Kontakter

Information om ITD - International Transport Danmark

ITD - International Transport Danmark
ITD - International Transport Danmark
Lyren 1
6330 Padborg

7467 1233http://itd.dk/

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye