Statistikken taler: Kvinder går mere til tandlægen end mænd

Det er bestemt ikke alle danskere, der er lige gode til at komme afsted til tandlægen. Faktisk viser det sig, at kun 54% af den voksne befolkning var en tur i tandlægestolen i 2017. Det er de seneste tal fra Danmarks Statistik.

Det vidner klart om, at der er mange voksne, der bevidst vælger at droppe det årlige tjek hos tandlægen. At der er mange, der vælger at gøre dette, kan der være flere årsager til, men hvad tallene fra Danmarks Statistik også viser er, at det i højere grad er mænd, der springer over.

Stor forskel imellem kønnene

Tallene fra Danmarks Statistik viser et klart og tydeligt billede af, at der er stor forskel de to køn imellem. I alle de år, hvor der er blevet set nærmere på danskernes besøg hos tandlægen, har der været flere kvinder end mand, der har være en tur ved tandlægen.

Tilbage i 2011 var der den største forskel imellem de to køn, da det var adskilt med hele 7,4 procentpoint. I 2014 faldt det dog en smule, hvor det lød på 5,7 procentpoint, hvilket også har været den mindste forskel i de år, hvor tallene er blevet opgjort.

Data fra 2017, som er de nyeste data på området, viser, at 57,4 procent af alle kvinder over 18 år var i kontakt med en tandlæge. Det samme kunne ikke siges om danske mænd. Her var det nemlig kun 50,2 procent af de danske mænd over 18 år, der var i kontakt med en tandlæge.

Hvorfor fravælger mange tandlægen?

Som der også er gjort klart tidligere, er det svært at svare på, hvad der gør, at folk vælger tandlægen fra. For nogle handler det blot om, at de har travlt, og at de derfor føler, at de har svært ved at finde tid til at tage forbi tandlægen.

For andre handler det om, at de ikke har lyst til eller har svært ved at betale for det. Det er især det økonomiske aspekt, der medfører, at der er mange, der vælger at droppe tandlægen – særligt hvis de har svært ved at finde pengene til det.

Borgere med største indkomster går mere til tandlæge

Tallene fra Danmarks Statistik viser også, at det generelt er de borgere med største indkomster, der går mest til tandlæge. Det er naturligvis gældende i hele landet, hvorfor det er billede, der tegner sig, uanset om man besøger en tandlæge Randers eller en tandlæge i Nordsjælland.

Blandt de personer med de laveste indkomster i landet, var det kun 35 procent af dem, der var en tur ved tandlægen i 2017. Det viser klart og tydeligt, at de personer, der har svært ved at finde pengene, vælger at droppe tandlægebesøget.