STARK Group får godkendt klimaplan med internationalt kvalitetsstempel

STARK Group har som den første forhandler og distributør af tunge byggematerialer til det nordeuropæiske marked og én blandt kun 22 virksomheder i Danmark fået godkendt sin klimahandlingsplan af det internationale Science Based Targets initiative (SBTi). Hermed dokumenteres det, at virksomhedens mål lever op til Parisaftalen.
STARK Group truck

STARK Groups samlede plan om at reducere CO2-emissioner er blevet valideret og godkendt af det uafhængige internationale klimapartnerskab, SBTi. Klimaplanen indeholder en 42% reduktion af CO2-emissioner fra egen drift (scope 1 og 2) inden 2030, samt en plan om aktivt at anskaffe 100% vedvarende elektricitet og reducere sine samlede scope 3-emissioner med 12% inden for samme tidsramme. Endvidere har STARK Group forpligtet sig til at opnå net zero i senest 2050.

STARK Group har senest rapporteret en 31% reduktion af CO2-emissioner fra egen drift – en stort skridt på vejen mod koncernens 2030 interim mål.

Godkendelsen er et vigtigt skridt på STARK Groups bæredygtighedsrejse og stadfæster virksomhedens klimaplan som en af branchens mest ambitiøse forklarer administrerende direktør Søren P. Olesen og fortsætter:

"I STARK Group anerkender vi vores ansvar, og forpligter os på at overholde Parisaftalens målsætninger. Vores kunder, medarbejdere, ejere og andre samarbejdspartnere kræver, at vi er transparente og driver vores virksomhed ansvarligt og bæredygtigt. Med godkendelsen fra SBTi ved vi, at vi er på rette vej og er ambitiøse. Samtidigt gør vi det muligt at kigge os efter i sømmene. Transparens er vejen frem, særligt når vi taler klima.”

Internationalt er mere end 1.000 virksomheder blevet godkendt, men i Danmark har kun 22 virksomheder indtil videre fået stemplet. I denne række af virksomheder befinder STARK Group sig sammen med Ørsted, Coop, FLSmidth, Vestas, Novo Nordisk, Carlsberg og andre respekterede virksomheder.

Ved at forpligte sig til at reducere udledningen på både kort og langt sigt gør STARK Group en indsats for at sikre, at selskabets samlede klimaplan for CO2-reduktion er i overensstemmelse med en videnskabelig baseret plan for at holde temperaturstigningerne under 1,5 grader.

Bæredygtighed som en integreret del af hele værdikæden

STARK Group har forpligtet sig til løbende at forbedre energi- og kulstofeffektiviteten i egen drift inden for opvarmning, belysning og ventilation, samt at skifte fra diesel til elektriske gaffeltrucks og andre maskiner. Der er iværksat foranstaltninger til at optimere koncernens logistikflåde gennem flådestyringssystemer, overgang til alternative brændstoffer såsom HVO100 og pilotprojekter med specialtilpassede elektriske lastbiler. STARK Group vil endvidere samarbejde med leverandører og kunder som en del af reduktionen i koncernens scope 3, med særligt fokus på at have et bæredygtigt produktsortiment, hvor genanvendelse og sekundære materialer spiller en stor rolle.

STARK Group truck
Søren P. Olesen, CEO i STARK Group
Søren P. Olesen, CEO i STARK Group

STARK Group er en førende B2B distributør af byggematerialer, services og rådgivning til byggebranchen i de nordiske lande og Tyskland med fokus på at servicere det professionelle kundesegment. STARK Group har en årlig omsætning på ca. EUR 5 mia. (ca. DKK 37 mia.), betjener en portefølje af ca. 260.000 kunder og samarbejder med godt 10.000 leverandører via 485 lokationer på tværs af seks lande. Med hovedkontor i Danmark, har STARK Group i alt ca. 11.700 medarbejdere i Tyskland, Danmark, Sverige, Finland og Norge. Gruppen har fordoblet sin størrelse inden for de seneste par år gennem både opkøb og organisk vækst og har i dag markedsledende positioner nationalt eller regionalt i alle deres markeder.

Om Science Based Targets initiative (SBTi)
Science Based Targets initiative er et partnerskab mellem den internationale non-profit organisation CDP, FN’s Global Compact, World Resources Institute (WRI) og Verdensnaturfonden (WWF).
SBTi vurderer virksomheders mål for reduktion af drivhusgasser. Formålet med det globale klimainitiativ ’Science Based Targets initiative’ (SBTi) er at gøre virksomhederne i stand til at sætte ambitiøse mål for reduktion af udledningerne af drivhusgasser, der er i tråd med klimavidenskabens seneste anbefalinger. Initiativet fokuserer på at hjælpe virksomheder over hele verden til at accelerere arbejdet med at halvere udledningerne inden 2030 og opnå netto-nuludledning inden 2050.