Standarder er en væsentlig del af regeringens nye strategi for cirkulær økonomi

I regeringens nye strategi for cirkulær økonomi bliver standarder understreget som et væsentligt værktøj i udviklingen mod et mere bæredygtigt samfund.
Dansk Standard har sat sig i spidsen for arbejdet med udviklingen af standarder inden for cirkulær økonomi i EU. Foto: Dansk Standard.

Lørdag morgen blev regeringens strategi for cirkulær økonomi lanceret. Standarder har sat et markant aftryk på strategien. Hvis den cirkulære økonomi skal få luft under vingerne og skal kunne udfolde sig, er det nødvendigt med fælles standarder, der definerer, hvad der er cirkulært, og hvordan man arbejder med cirkulær økonomi.

For at sikre dansk interessevaretagelse vil regeringen styrke indsatsen i forhold til EU-arbejdet vedr. krav om cirkulær økonomi til energirelaterede produkter og opgørelse af produkters miljøegenskaber, lyder det fra regeringen i strategien.

Regerings initiativer og standarder

Der er i alt afsat 116 mio. kr. fordelt på 15 initiativer til at sætte skub i omstillingen til en mere cirkulær økonomi. I flere af disse initiativer spiller standarder en central rolle.

Derfor har Dansk Standard sat sig i spidsen for arbejdet med udviklingen af standarder inden for cirkulær økonomi i EU, og regeringen vil understøtte denne indsats, så danske virksomheder får mest mulig indflydelse. Det er Europa-Kommissionen, der har besluttet i højere grad at indarbejde krav, der fremmer cirkulær økonomi i miljøkravene til energirelaterede produkter i EU’s ecodesign-direktiv.

Arbejdet med at udvikle standarder inden for cirkulær økonomi skal sikre, at vi undgår nationale særkrav og i stedet udvikler fælles europæiske og internationale standarder, så der bliver skabt transparens, kompatible produkter og løsninger samt bedre markedsadgang og adgang til internationale leverandører og aftagere.

Få indflydelse på arbejdet

Skal din virksomhed være med til at sætte retningen for fremtidens cirkulære markedskrav? Læs mere her.

Information om Dansk Standard

Dansk Standard
Göteborg Plads 1
2150 Nordhavn

Dansk Standard er Danmarks standardiseringsorganisation og arbejder bl.a. for at sikre dansk indflydelse på europæiske og internationale standarder. Dansk Standard tilbyder også rådgivning, kurser og undervisning.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Standard

Flere pressemeddelelser fra Dansk Standard