Lemvigh-Müller A/S

Stålmarkedet viser modsatrettede tendenser - og corona spøger

Del
Spirende optimisme i bilindustrien giver prisstigninger på galvaniserede stålplader, mens spekulationskøb har fået skrotpriserne til at dykke. Og så er der corona - en ukendt faktor, der kan vende op og ned på alting på stålmarkedet, der har været præget af stor uro det seneste år.
Prisen på skrot er dykket i starten af 2020. Det skyldes, at stålværkerne i december købte op på en måde, som tangerer spekulationskøb, og prisen steg for meget i forhold til den reelle efterspørgsel.
Prisen på skrot er dykket i starten af 2020. Det skyldes, at stålværkerne i december købte op på en måde, som tangerer spekulationskøb, og prisen steg for meget i forhold til den reelle efterspørgsel.

Det langtrukne Brexit, handelskrigen mellem USA og Kina og EU's kvoteordninger på stål har gennem de senere år skabt usikkerhed på stålmarkedet og givet faldende priser. Nu er der kommet ro på situationen i Storbritannien, USA og Kina har givet hånd på en delaftale, og de europæiske safeguards, som blev indført i 2018, giver generelt set ikke de store udfordringer.

Forandringer er hverdagspræmis

Der er med andre ord kommet afklaring på mange af de ting, som har skabt uro på stålmarkedet i 2019, og man kunne forvente mere stabiliserede forhold i 2020.Tingene står dog aldrig stille på stålmarkedet, hvor forandringer er en hverdagspræmis, og der ses lige nu modsatrettede tendenser.

Prisstigninger på galvaniserede plader

”Prisen på galvaniserede plader er steget en del, fordi især bilindustrien har fået gang i hjulene, og der er spirende optimisme i industrien. Det har indvirkning på efterspørgslen, og værkernes leveringstider er helt fremme i april-maj. Vi forventer derfor, at prisstigningerne på galvaniserede plader vil holde på den længere bane”, siger Brian Alexis, Director of Sales, Stål KAM, Lemvigh-Müller.

For armeringsstål ser billedet anderledes ud. Skrotpriserne styrtdykker.

Skrotdyk skyldes spekulation

”Skrotpriserne blev presset kunstigt op i december sidste år, fordi værkerne købte ind på en måde, som tangerer spekulationskøb. Så prisen var for høj i forhold til den reelle efterspørgsel, og i januar stoppede Tyrkiet, som er verdens største forbruger af skrot, indkøbet. Det giver det dyk, vi har set i starten af året”, siger Maria Steen, Director of Sales, Stål Armering, Lemvigh-Müller.

Fornuftig byggeaktivitet stabiliserer

Hun understreger, at der generelt set er fornuftig aktivitet i byggesektoren i Danmark og resten af Europa. Det aktuelle prisfald til trods forventer Lemvigh-Müller derfor, at priserne på kamstål og coils vil stabilisere sig omkring det nuværende niveau.

”For armeringsnet er situationen dog lidt anderledes, da valsetråd indimellem er en mangelvare, fordi det er reguleret af EU's kvoter. Her kan vi se ind i mindre prisstigninger, indtil de nye kvoter frigives i april”, siger Maria Steen.

Holder øje med corona

Hos Lemvigh-Müller holder ståleksperterne øje med coronavirussens udvikling. Det er en ukendt faktor, som kan komme på tværs af de aktuelle forecasts og vende op og ned på tingene.

”Hvis handlen med Kina stoppes på grund af corona, så vil der komme stagnation i Europa – og så har vi slet ikke talt om de menneskelige konsekvenser, som selvfølgelig er langt værre. Ingen ved dog, hvordan det udvikler sig, så det er ren spekulation. SARS forholdsvis hurtigt inddæmmet, så vi har is i maven, men holder øje med situationen og er i tæt kontakt med vores leverandører”, siger Brian Alexis.

Kontakter

Billeder

Prisen på skrot er dykket i starten af 2020. Det skyldes, at stålværkerne i december købte op på en måde, som tangerer spekulationskøb, og prisen steg for meget i forhold til den reelle efterspørgsel.
Prisen på skrot er dykket i starten af 2020. Det skyldes, at stålværkerne i december købte op på en måde, som tangerer spekulationskøb, og prisen steg for meget i forhold til den reelle efterspørgsel.
Download
Lemvigh-Müllers centrallager i Randers ligger ved havnen og får stål leveret med skibe fra værker rundt om i verden.
Lemvigh-Müllers centrallager i Randers ligger ved havnen og får stål leveret med skibe fra værker rundt om i verden.
Download
Maria Steen og Brian Alexis er Director of Sales med ansvar for hhv. armering og KAM i Lemvigh-Müllers stålorganisation.
Maria Steen og Brian Alexis er Director of Sales med ansvar for hhv. armering og KAM i Lemvigh-Müllers stålorganisation.
Download

Information om Lemvigh-Müller A/S

Lemvigh-Müller A/S
Lemvigh-Müller A/S
Stationsalleen 40
2730 Herlev

http://www.lemu.dk/

Som Danmarks største stål- og teknikgrossist sørger Lemvigh-Müller hver dag for, at varer fra tusindvis af producenter bliver samlet, pakket og leveret til installatører, industrivirksomheder, forsyningsselskaber og byggepladser i hele Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Lemvigh-Müller A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lemvigh-Müller A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye