Stærkt samarbejde forbedrer mobildækningen i Favrskov Kommune

God dialog mellem Favrskov Kommune og teleselskaberne resulterer nu i bedre mobildækning til gavn for borgere og virksomheder. TDC planlægger seks nye mobilmaster, efter at der er skabt klare rammer for leje af arealer. Og den første mast ventes rejst allerede i denne måned.

Der er udsigt til en mærkbar forbedring af mobildækningen flere steder i Favrskov Kommune. TDC planlægger seks nye mobilmaster på tværs af kommunen, og den første ventes rejst allerede ved udgangen af marts.

Masterne ventes at forbedre mobildækningen for 7700 personer, svarende til 16 procent af kommunens samlede befolkning.

Masteplanerne er et direkte resultat af en konstruktiv dialog mellem teleselskaberne og kommunen, som har skabt klare og faste vilkår for leje af kommunale arealer til mobilmaster og anden digital infrastruktur.

”Jeg er glad for, at der nu er udsigt til bedre mobildækning flere steder i Favrskov Kommune. Hos TDC har vi Danmarks bedste mobilnetværk, men efterspørgslen efter mobildækning og mobildata er i konstant vækst, og derfor arbejder vi hele tiden på at opgradere og udvide nettet med nye master. Og her er det helt afgørende med klare rammer og vilkår som dem, der nu er vedtaget her i Favrskov,” siger Jesper Oldenburg, underdirektør i TDC.

Favrskov Kommune tiltrådte i efteråret en ny beregningsmodel, der er udarbejdet af Energistyrelsen, og som benyttes i en række af landets kommuner.

Modellen sikrer helt klare rammer for, hvad det skal koste at leje sig ind på kommunale ejendomme og grunde, ligesom den gør det hurtigere og smidigere at finde de bedste placeringer til nye antenner.

Samtidig har TDC oplevet et stærkt samarbejde med kommunens medarbejdere, som har været meget hjælpsomme og engagerede i arbejdet med at forbedre mobildækningen.

Og hos kommunen sætter borgmester Nils Borring også pris på samarbejdet og udsigten til bedre mobilforhold.

”Et robust mobilnet er med til at drive væksten i Favrskov, og vi gør, hvad vi kan for at være en god samarbejdspartner, når teleselskaberne ser behov for nye master. Vi er glade for, at vores prisstruktur medvirker til, at det er interessant at opstille nye master i vores kommune, som det er tilfældet med de TDC-master, der er på vej,” siger borgmesteren.

Konkret arbejder TDC på nye master i den sydøstlige del af Hammel, Foldby, Houlbjerg, nordvest for Trige og i den østlige del af Hinnerup. I den østlige del af Søften er man så langt, at en ny mast ventes rejst ved udgangen af marts.

”Søften er et rigtig godt eksempel på et område, hvor en enkelt mobilmast kan gøre en kæmpe forskel. Det er et område med mange virksomheder, som er afhængige af gode forbindelser for at kunne kommunikere med kunder og leverandører. Samtidig er det tæt på E45, hvor de rejsende har en berettiget forventning om at kunne kommunikere på farten,” påpeger Jesper Oldenburg.

Underdirektør Jesper Oldenburg

TDC Group forbinder danskerne og har en klar ambition om at gøre det enklere og bedre for kunderne at få adgang til digitale tjenester og indhold. Virksomheden er Danmarks foretrukne udbyder af kommunikations- og underholdningstjenester i hjemmet og på farten. YouSee, Telmore, Fullrate, Hiper og Blockbuster giver danskerne hurtig og let adgang til massevis af musik, film og tv på alle platforme når som helst og hvor som helst. TDC Erhverv skaber fremtidens vækst i såvel store som små danske virksomheder gennem digitale og enkle løsninger.