Stærkt regnskab fra SEAS-NVE

Danmarks største andelsejede energi- og fibernetkoncern SEAS-NVE leverede markante resultater i 2015 – i et år hvor størstedelen af Europas energiselskaber måtte notere enorme underskud.

Med en rekordomsætning på 4.2 milliarder kroner og et overskud på 210 millioner kroner før skat, blev 2015 et særdeles godt år for SEAS-NVE og koncernens 386.000 sjællandske andelshavere. Det markante resultat er opnået i et energimarked, hvor priserne faldt med 12%. Og det påvirkede koncernens hovedaktivitet negativt – men kom kunderne til gode i form af lavere priser

53 procents vækst på tre år
Trods historisk lave el- og energipriser fortsætter SEAS-NVE de seneste tre års positive udvikling. Koncernens indtjening er steget med 53 procent på 3 år og omsætningen vokset med 27 procent.

”Regnskabet for 2015 og de seneste tre års vækst understreger SEAS-NVE’ position som et sundt og veldrevet andelsselskab i positiv udvikling. Vi er nået langt på rejsen fra traditionelt net-og elhandelsselskab til at være en koncern med fire stærke forretningsområder og et solidt fundament for den nødvendige fortsatte konsolidering og udvikling”, siger administrerende direktør i SEAS-NVE, Jesper Hjulmand.

En koncern i forandring - nye partnerskaber og opkøb på vej
”SEAS-NVE er en koncern i forandring – i en branche, der står midt i en afgørende transformation. Derfor arbejder vi hver dag på at skabe en omstillingsparat koncern, der er klar til at tage hånd om den øgede konkurrence og nye kundebehov. Det stiller krav til vores aktiviteter, der fortsat skal være effektive. Og vi skal drage fordel af koncernens størrelse. Yderligere partnerskaber på tværs af elbranchen, opkøb og driftssammenlægninger er en nødvendighed og vejen frem – til gavn for vores andelshavere og kunder”, siger Jesper Hjulmand.

Vindenergi slog alle rekorder
2015 blev året hvor SEAS-NVE’s investering i klimavenlig energi slog alle rekorder. Havvindmølleparken Rødsand 2 producerede 852 GWh bæredygtig strøm. Det svarer til cirka 50 procent af det samlede strømforbrug hos koncernens privatkunder og andelshavere og en årlig reduktion i udledningen af CO2 ud på 700.000 ton. Resultatet bidrog med 165 millioner kroner til koncernens resultat. 2015 blev også året, hvor de senere års investering i et fuldt kabellagt distributionsnet på 2,2 milliarder kroner viste sit værd, da stormen Gorm rasede, og ikke én kunde mistede strøm trods uvejrets rasen.

Andelshavernes garant for udvikling
”Det glæder mig, at vi som landets største andelsejede energi- og fibernetkoncern spiller en afgørende rolle for regionens udvikling og for omstillingen til et grønt og bæredygtigt samfund med fortsat stabil energiforsyning. Og at vi er med til at løfte en af vores tids allervigtigste samfundsmæssige opgaver med omstilling til vedvarende energi”, siger Jesper Hjulmand.

SEAS-NVE’s position som tredjestørste aktionær i DONG Energy, og ejerskabet i Energi Danmark bidrog positivt til koncernens resultat. Fibia styrkede sin position som udbyder af Danmarks bedste bredbånd med 14.000 nye kunder og elbiloperatøren Clever, som SEAS-NVE ejer 42 procent af etablerede sig i Sverige og udvidede i Danmark og Tyskland i 2015.

Fakta:

SEAS-NVE går til markedet i eget navn og gennem datterselskaber samt besidder en række kapitalinteresser inden for koncernens hovedaktiviteter.

DONG Energy A/S
Aktier i DONG Energy svarende til en ejerandel på 10,82%

Energi Danmark
Aktier i Energi Danmark svarende til en samlet ejerandel på 40,5%.

Clever
Ejerandel udgør 42,4%

Rødsand 2
SEAS-NVE ejer 80% af havvindmølleparken, Rødsand 2.

Fibia P/S
SEAS-NVE ejer 65,5% af Fibia

Regnskabet kan læses her:

For yderligere oplysninger kontakt:

Pia Rosager Dinesen, Media Relations Manager, SEAS-NVE.

Mobil +45 20 22 19 00

Mail prd@seas-nve.dk

SEAS-NVE er en moderne andelsejet energi- og fibernetkoncern. Vi varetager vores 560.000 kunder og andelshaveres interesser, når vi investerer i vindmøller, skaber innovation for fremtiden og rådgiver om energi. Når vi udruller fibernet, renoverer gadelys og servicerer landets geografisk længste elnet. Og når vi som en af landets største leverandører af el og naturgas giver vores kunder personlig kundeservice og de løsninger, der passer til deres behov. Vi er godt 900 medarbejdere og omsatte i 2017 for 3,8 milliarder kroner.

SEAS-NVE vil bekæmpe digital ulighed med milliardstor fiberudrulning3.10.2018 13:03pressemeddelelse

Danmarks største andelsejede energi- og fibernetkoncern, SEAS-NVE vil sikre alle lige gode muligheder for at deltage i nutidens og fremtidens digitale samfund. SEAS-NVE tilfører derfor 3,4 mia. kr. i en fiberudrulning på det vestlige og sydlige Sjælland, Lolland, Falster og øerne over de næste fem år gennem datterselskabet Fibia. Ambitionen er, at alle selskabets andelshavere inden udgangen af 2023 tilbydes adgang til 1 Gb/s (1000/1000 Mbit) fremtidssikret fibernet.